BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Nauczyciel w szkole uczącej się
Instytucja:
Data: [2010]
Badacz: Magdalena Rzewuska-Woźniak, Elżbieta Sałata
Abstrakt:

Celem badania było ustalenie stanu wiedzy nauczycieli na temat realizacji idei szkoły jako organizacji uczącej się. Analizę danych przeprowadzono na podstawie ankiet wypełnionych przez 129 nauczycieli uczących w szkołach podstawowych i gimnazjum (ze względu na brak znaczących różnic w opiniach badanych opis wyników nie został zróżnicowany ze względu na typ szkoły). Stwierdzono, że większość ankietowanych znała definicję szkoły jako organizacji uczącej się. 15% wybrało definicję opisującą szkołę jako instytucję, w której uczą się wszyscy nauczyciele; 29% wskazało odpowiedź definiującą ideę szkoły uczącej się jako organizacji dbającej o szkolenie pracowników. Pozostałe osoby wybrały znaczenie optymalne, tzn. określenie szkoły jako instytucji zdolnej do samopoznania, która potrafi zdiagnozować własne problemy i próbuje je rozwiązać oraz dąży do wprowadzania zmian mających na celu osiągnięcie większej efektywności. Do najważniejszych wskaźników szkoły uczącej się badani zaliczyli uczenie się indywidualne (58,9%), autorefleksję i samoocenę (51,2%), współpracę pracowników (46,5%) oraz uczenie się zbiorowe (33,3%). Jako nieważne wskazano uczenie się okazjonalne (68,2%), orientację na przedsiębiorstwo (29,5%), współzawodnictwo pracowników (28,7%) oraz wprowadzanie zmian (29,5%). Badaną grupę charakteryzowało uczestnictwo w różnorodnych formach doskonalenia i kształcenia (ze względu na własne ambicje oraz potrzeby szkoły). Większość nauczycieli deklarowała, że zdobywaną w ten sposób wiedzę wykorzystuje do podniesienia jakości swojej pracy (41%); 25% sporadycznie wprowadzało nowe elementy; 26% stale dążyło do posługiwania się nowym zasobem wiedzy, jedynie 8% badanych wskazało, że nie korzystają z nowo poznanych informacji. W wyniku badania wykazano, że nauczyciele poprawnie definiują ideę szkoły uczącej się, jednak nie zawsze wypełniają jej założenia. Sformułowano postulat częstszego inicjowania uczenia się na poziomie zespołowym oraz wprowadzania innowacji w pracy pedagogicznej.

Autorskie słowa kluczowe: nauczyciel, organizacja ucząca się, kształcenie ustawiczne
Author's Keywords: teacher, learning organization, continuing education
Deskryptory TESE: samodzielne uczenie się, doskonalenie zawodowe nauczycieli, samokształcenie, edukacja dorosłych, szkoła, rozwój umiejętności zawodowych, nauczyciel
TESE descriptors: independent learning, in-service teacher training, self-instruction, adult education, school, skill development, teacher
Publikacje:
  • Sałata, E. i Rzewuska-Woźniak, M. (2010). Nauczyciel w szkole uczącej się. Edukacja Ustawiczna Dorosłych, 4(71), 72-78.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"