BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Nauczyciel wychowania fizycznego jako kreator rozwoju intelektualnego ucznia na lekcjach z zespołowych gier sportowych – permanentna konieczność czy potrzeba chwili?
Instytucja:
Data: 2009 – 2010
Badacz: Anna Bodasińska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu diagnozy stanowiska nauczycieli wychowania fizycznego wobec wpływu gier zespołowych na rozwój intelektualny ucznia. Próbę, o charakterze celowym, stanowiło 55 nauczycieli, którzy pracowali w klasach sportowych o profilu gier zespołowych w szkołach zlokalizowanych w województwie lubelskim. Większość badanych stanowili mężczyźni (60%), średnia wieku wynosiła ponad 38 lat, a stażu pracy – 13 lat. W badaniu posłużono się metodą sondażu diagnostycznego oraz zastosowano kwestionariusz ankiety Moje poglądy na temat wartości gier zespołowych. W wyniku przeprowadzonego badania wykazano, że 100% nauczycieli było przekonanych o pozytywnym wpływie gier zespołowych na rozwój intelektualny uczniów. Podobnie 100% badanych deklarowało, że stara się dbać nie tylko o fizyczne postępy swoich podopiecznych. Zebrany materiał pozwolił stwierdzić częstsze stosowanie pomocy naukowo-dydaktycznych przez mężczyzn (47% deklarowało korzystanie z nich raz w tygodniu, czyli o 7% więcej niż kobiety; wykazano również, że dwa razy więcej mężczyzn niż kobiet (40% do 20%) używało ich raz miesiącu). Odpowiedzi badanych wskazują, że wszyscy nauczyciele zachęcali uczniów do przeglądania prasy, literatury oraz internetu w poszukiwaniu wiedzy o grach zespołowych. Ponadto wykazano, że 93% mężczyzn realizowało zajęcia z taktyki raz w tygodniu i częściej (pozostała część respondentów płci męskiej – raz w miesiącu). Kobiety natomiast rzadziej prowadziły tego typu lekcje – raz w tygodniu i częściej 80%, raz w miesiącu – 20%.

Deskryptory TESE: wychowanie fizyczne, rozwój fizyczny, postawa, nauczyciel przedmiotu, edukacja, rozwój poznawczy
TESE descriptors: physical education, physical development, attitude, specialist teacher, education, cognitive development
Publikacje:
  • Bodasińska, A. (2011). Nauczyciel wychowania fizycznego jako kreator rozwoju intelektualnego ucznia na lekcjach z zespołowych gier sportowych – permanentna konieczność czy potrzeba chwili? Lider, 9, 13-15.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"