Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu diagnozy stanowiska nauczycieli wychowania fizycznego wobec wpływu gier zespołowych na rozwój intelektualny ucznia. Próbę, o charakterze celowym, stanowiło 55 nauczycieli, którzy pracowali w klasach sportowych o profilu gier zespołowych w szkołach zlokalizowanych w województwie lubelskim. Większość badanych stanowili mężczyźni (60%), średnia wieku wynosiła ponad 38 lat, a stażu pracy – 13 lat. W badaniu posłużono się metodą sondażu diagnostycznego oraz zastosowano kwestionariusz ankiety Moje poglądy na temat wartości gier zespołowych. W wyniku przeprowadzonego badania wykazano, że 100% nauczycieli było przekonanych o pozytywnym wpływie gier zespołowych na rozwój intelektualny uczniów. Podobnie 100% badanych deklarowało, że stara się dbać nie tylko o fizyczne postępy swoich podopiecznych. Zebrany materiał pozwolił stwierdzić częstsze stosowanie pomocy naukowo-dydaktycznych przez mężczyzn (47% deklarowało korzystanie z nich raz w tygodniu, czyli o 7% więcej niż kobiety; wykazano również, że dwa razy więcej mężczyzn niż kobiet (40% do 20%) używało ich raz miesiącu). Odpowiedzi badanych wskazują, że wszyscy nauczyciele zachęcali uczniów do przeglądania prasy, literatury oraz internetu w poszukiwaniu wiedzy o grach zespołowych. Ponadto wykazano, że 93% mężczyzn realizowało zajęcia z taktyki raz w tygodniu i częściej (pozostała część respondentów płci męskiej – raz w miesiącu). Kobiety natomiast rzadziej prowadziły tego typu lekcje – raz w tygodniu i częściej 80%, raz w miesiącu – 20%. |