BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Nauczyciel wychowania fizycznego – opinie kandydatów na studia we wrocławskiej Akademii Wychowania Fizycznego
Instytucja:
Data: 8 czerwca 2004 – 24 czerwca 2004
Badacz: Regina Kumala
Abstrakt:

Celem badania było poznanie opinii kandydatów na studia na Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu. Sformułowano następujące pytania badawcze: jakie motywy wyboru AWF we Wrocławiu prezentują badani kandydaci; jakie wyobrażenia mają badani kandydaci o specyfice kształcenia w akademii wychowania fizycznego; jaki poziom wiedzy na temat pracy nauczyciela wychowania fizycznego uzyskali kandydaci w wyniku dotychczasowej edukacji. W badaniu uczestniczyło 52 kandydatów, w tym 16 kobiet i 36 mężczyzn. Do zebrania materiału wykorzystano kwestionariusz ankiety (metoda sondażu diagnostycznego). 62% respondentów zdecydowało się na studia na AWF, żeby zdobyć zawód nauczyciela wychowania fizycznego, trenera i in. 14% zdecydowało się na studia na tej uczelni, poniważ nie mieli innej możliwości; 24% wybrało akademię, by mogli kontynuować karierę sportową. Do pożądanych cech nauczyciela wychowania fizycznego kandydaci zaliczyli: wiarygodność (8% wskazań), pomysłowość (15%), komunikatywność (18%), sympatyczne usposobienie (8%), zrównoważenie emocjonalne (10%), prowadzenie zdrowego trybu życia (6%), bycie wysportowanym (15%). Inne cechy podało 20% ankietowanych. 19% badanych zgodziło się z opinią, że nauczyciel wychowania fizycznego powinien szczególną uwagę poświęcać uczniom mniej sprawnym, 74% jednak uważało, że nauczyciel powinien być jak łowca talentów, ale większą uwagę poświęcać uczniom mniej sprawnym. 7% badanych zgodziło się ze zdaniem mówiącym, że nauczyciel wychowania fizycznego powinien skupić się na pracy tylko z uczniami utalentowanymi, by nie zaprzepaścić ich talentu. Większość kandydatów postrzegało AWF jako uczelnię sportową, kształcącą u studentów przede wszystkim umiejętności instruktorskie, trenerskie, co uznano za mylne wyobrażenie, pociągające za sobą negatywne konsekwencje w postaci nieadekwatnych oczekiwań wobec uczelni.

Author's Keywords: physical education teacher (P.E. teacher)
Deskryptory TESE: wychowanie fizyczne, sprawność, nauczyciel, postawa, przejście ze szkoły średniej do wyższej, zawód nauczyciela
TESE descriptors: physical education, efficiency, teacher, attitude, transition from upper secondary to higher education, teaching profession
Publikacje:
  • Kumala, R. (2011). Nauczyciel wychowania fizycznego – opinie kandydatów na studia we wrocławskiej Akademii Wychowania Fizycznego. Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, 35, 57-60.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"