Abstrakt: |
Celem badania było poznanie opinii kandydatów na studia na Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu. Sformułowano następujące pytania badawcze: jakie motywy wyboru AWF we Wrocławiu prezentują badani kandydaci; jakie wyobrażenia mają badani kandydaci o specyfice kształcenia w akademii wychowania fizycznego; jaki poziom wiedzy na temat pracy nauczyciela wychowania fizycznego uzyskali kandydaci w wyniku dotychczasowej edukacji. W badaniu uczestniczyło 52 kandydatów, w tym 16 kobiet i 36 mężczyzn. Do zebrania materiału wykorzystano kwestionariusz ankiety (metoda sondażu diagnostycznego). 62% respondentów zdecydowało się na studia na AWF, żeby zdobyć zawód nauczyciela wychowania fizycznego, trenera i in. 14% zdecydowało się na studia na tej uczelni, poniważ nie mieli innej możliwości; 24% wybrało akademię, by mogli kontynuować karierę sportową. Do pożądanych cech nauczyciela wychowania fizycznego kandydaci zaliczyli: wiarygodność (8% wskazań), pomysłowość (15%), komunikatywność (18%), sympatyczne usposobienie (8%), zrównoważenie emocjonalne (10%), prowadzenie zdrowego trybu życia (6%), bycie wysportowanym (15%). Inne cechy podało 20% ankietowanych. 19% badanych zgodziło się z opinią, że nauczyciel wychowania fizycznego powinien szczególną uwagę poświęcać uczniom mniej sprawnym, 74% jednak uważało, że nauczyciel powinien być jak łowca talentów, ale większą uwagę poświęcać uczniom mniej sprawnym. 7% badanych zgodziło się ze zdaniem mówiącym, że nauczyciel wychowania fizycznego powinien skupić się na pracy tylko z uczniami utalentowanymi, by nie zaprzepaścić ich talentu. Większość kandydatów postrzegało AWF jako uczelnię sportową, kształcącą u studentów przede wszystkim umiejętności instruktorskie, trenerskie, co uznano za mylne wyobrażenie, pociągające za sobą negatywne konsekwencje w postaci nieadekwatnych oczekiwań wobec uczelni. |