Abstrakt: |
Przedmiotem badania była rola nauczyciela wychowania fizycznego w promowaniu edukacji prozdrowotnej. Sformułowano następujące pytania badawcze: czy nauczyciele wychowania fizycznego prowadzą działania, które są interpretowane przez uczniów jako edukacja zdrowotna; czy podczas lekcji wychowania fizycznego nauczyciele w sposób werbalny przekazują informacje dotyczące zdrowia; jaka jest świadomość zdrowotnej funkcji lekcji wychowania fizycznego; w jakim stopniu nauczyciele stanowią źródło wiedzy na temat edukacji zdrowotnej w opiniach uczniów; czy nauczyciel wychowania fizycznego jest wzorem zdrowego stylu życia dla uczniów. Badaniem objęto 932 uczniów ze szkół ponadgimnazjalnych w województwach: śląskim, opolskim i małopolskim. W badanej próbie znalazło się 498 dziewcząt i 434 chłopców. Do zebrania materiału wykorzystano kwestionariusz anonimowej ankiety audytoryjnej. Ankieta składała się z 11 pytań zamkniętych; uczniów poproszono, aby w odpowiedzi przyporządkowano wartość od 1 do 5 (jedno pytanie miało skalę od 1 do 3). 16,7% dziewcząt i 18,4% chłopców uważało, że w swoich szkołach nie mają szansy zetknąć się z treściami na temat edukacji zdrowotnej. 56,4% dziewcząt i 54,8% chłopców deklarowało, że edukację zdrowotną promuje się rzadko. 18,7% uczennic i 19,4% uczniów uważało, że czasami mają okazję zetknąć się w szkole z treściami na temat zdrowia. 6,9% dziewcząt i 6% chłopców nie sądziło, że zajęcia wychowania fizycznego w jakikolwiek sposób wpływają na ich zdrowie. 29,3% uczennic i 25,7% uczniów jednak uznało, że lekcje wychowania fizycznego w bardzo dużym stopniu działają korzystnie na ich zdrowie. Zdaniem około 15% dziewcząt i 19,1% chłopców podczas lekcji wychowania fizycznego nigdy nie pojawiały się informacje na temat zdrowia. 22,3% uczennic i 12,2% chłopców jednak twierdziło, że informacje takie pojawiają się bardzo często. 12,9% dziewcząt i 9,2% chłopców uznało nauczycieli wychowania fizycznego za wzór zdrowego stylu życia. Zupełnie przeciwnego zdania było 15,5% dziewcząt i 21% chłopców. Do źródeł edukacji zdrowotnej badani zaliczyli: nauczycieli (63 chłopców i 67 dziewcząt), rodziców (94 chłopców i 118 dziewcząt), lekarzy (14 chłopców i pięć dziewcząt), rówieśników (31 chłopców i 22 dziewczęta), media (126 chłopców i 186 dziewcząt). |