BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Nauczyciel wychowania fizycznego promotorem zachowań prozdrowotnych w szkole
Instytucja:
Data: 2009
Badacz: Paweł F. Nowak
Abstrakt:

Przedmiotem badania była rola nauczyciela wychowania fizycznego w promowaniu edukacji prozdrowotnej. Sformułowano następujące pytania badawcze: czy nauczyciele wychowania fizycznego prowadzą działania, które są interpretowane przez uczniów jako edukacja zdrowotna; czy podczas lekcji wychowania fizycznego nauczyciele w sposób werbalny przekazują informacje dotyczące zdrowia; jaka jest świadomość zdrowotnej funkcji lekcji wychowania fizycznego; w jakim stopniu nauczyciele stanowią źródło wiedzy na temat edukacji zdrowotnej w opiniach uczniów; czy nauczyciel wychowania fizycznego jest wzorem zdrowego stylu życia dla uczniów. Badaniem objęto 932 uczniów ze szkół ponadgimnazjalnych w województwach: śląskim, opolskim i małopolskim. W badanej próbie znalazło się 498 dziewcząt i 434 chłopców. Do zebrania materiału wykorzystano kwestionariusz anonimowej ankiety audytoryjnej. Ankieta składała się z 11 pytań zamkniętych; uczniów poproszono, aby w odpowiedzi przyporządkowano wartość od 1 do 5 (jedno pytanie miało skalę od 1 do 3). 16,7% dziewcząt i 18,4% chłopców uważało, że w swoich szkołach nie mają szansy zetknąć się z treściami na temat edukacji zdrowotnej. 56,4% dziewcząt i 54,8% chłopców deklarowało, że edukację zdrowotną promuje się rzadko. 18,7% uczennic i 19,4% uczniów uważało, że czasami mają okazję zetknąć się w szkole z treściami na temat zdrowia. 6,9% dziewcząt i 6% chłopców nie sądziło, że zajęcia wychowania fizycznego w jakikolwiek sposób wpływają na ich zdrowie. 29,3% uczennic i 25,7% uczniów jednak uznało, że lekcje wychowania fizycznego w bardzo dużym stopniu działają korzystnie na ich zdrowie. Zdaniem około 15% dziewcząt i 19,1% chłopców podczas lekcji wychowania fizycznego nigdy nie pojawiały się informacje na temat zdrowia. 22,3% uczennic i 12,2% chłopców jednak twierdziło, że informacje takie pojawiają się bardzo często. 12,9% dziewcząt i 9,2% chłopców uznało nauczycieli wychowania fizycznego za wzór zdrowego stylu życia. Zupełnie przeciwnego zdania było 15,5% dziewcząt i 21% chłopców. Do źródeł edukacji zdrowotnej badani zaliczyli: nauczycieli (63 chłopców i 67 dziewcząt), rodziców (94 chłopców i 118 dziewcząt), lekarzy (14 chłopców i pięć dziewcząt), rówieśników (31 chłopców i 22 dziewczęta), media (126 chłopców i 186 dziewcząt).

Author's Keywords: health education, physical education teacher (P.E. teacher), professional competence
Deskryptory TESE: edukacja zdrowotna, edukacja, zdrowie, wiedza, zachowania, wychowanie fizyczne
TESE descriptors: health education, education, health, knowledge, behaviour, physical education
Publikacje:
  • Nowak, P.F. (2011). Nauczyciel wychowania fizycznego promotorem zachowań prozdrowotnych w szkole. Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, 35, 70-76.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"