BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Nauczyciel wychowania fizycznego w nowej roli nauczyciela turystyki szkolnej
Instytucja:
Data: 2009 – 2010
Badacz: Halina Guła-Kubiszewska, Piotr Oleśniewicz
Abstrakt:

Na podstawie badania chciano stwierdzić, czy studenci pierwszego roku wychowania fizycznego czują się przygotowani do prowadzenia zajęć turystycznych w ramach obowiązkowej edukacji fizycznej w szkole. Zadano następujące pytania badawcze: jak studenci rozumieją cele organizowania przez szkołę krajoznawstwa i turystyki; jakie formy organizowania krajoznawstwa i turystyki szkolnej preferują studenci jako potencjalni nauczyciele turystyki szkolnej; jaka jest wśród studentów znajomość wymogów prawnych związanych z organizacją turystyki szkolnej; które treści kształcenia przedmiotu „turystyka szkolna” uznali studenci za najistotniejsze w rozwijaniu ich kompetencji jako nauczycieli turystyki szkolnej. W ankiecie uczestniczyło 125 studentów, w tym 68 kobiet i 57 mężczyzn. Sondaż diagnostyczny przeprowadzono po zaliczeniu przez studentów przedmiotu turystyka szkolna. Do celów kształcenia turystycznego w szkołach studenci zaliczyli: upowszechnianie form aktywnego wypoczynku, zasad ochrony środowiska, poprawę stanu zdrowia osób pochodzących z terenów zagrożonych, poznawanie kultury, poszerzanie wiedzy na temat różnych dziedzin życia społecznego, gospodarczego i kulturalnego, poprawę sprawności fizycznej, wspomaganie rodziny i szkoły w wychowywaniu dzieci i młodzieży, poznawanie kraju, zasad bezpiecznego zachowania się w różnych sytuacjach. W rankingu form zajęć turystycznych największą popularnością wśród studentów cieszyły się imprezy wyjazdowe (tj. zielone szkoły, zimowe szkoły, szkoły ekologiczne); najmniej popularne natomiast były imprezy krajoznawczo-turystyczne, do których zaliczono biwaki, konkursy i turnieje. 47% respondentów opowiedziało się za organizowaniem wycieczek krajowych, 53% – poza Polską. Studentów pytano o formalności związane z organizowaniem wycieczek, w tym między innymi o wymaganą dokumentację w organizacji wycieczki szkolnej. 93% kobiet i 89% mężczyzn starałoby się o zgodę na organizację wyjazdu, 59% K i 33% M zawiadomiłoby organ prowadzący szkołę, 41% K i 24% M zawiadomiłoby organ nadzoru pedagogicznego, 78% K i 76% M ustaliłoby harmonogram wycieczki, 66% K i 52% M sformułowałoby oświadczenie zobowiązujące do przestrzegania przepisów bezpieczeństwa podczas wyjazdu, 82% K i 79% wykupiłoby polisę ubezpieczeniową, a 54% K i 44% M potwierdziłoby zamówione usługi. Na podstawie odpowiedzi z tego zakresu stwierdzono, że wiedza studentów na temat wymagań formalnoprawnych w związku z organizacją wycieczki jest słaba (mimo że respondenci oceniali wysoko umiejętności w tym zakresie).

Author's Keywords: physical education, school tourism, school tourism teacher paradigm, school education
Deskryptory TESE: turystyka, nauczyciel przedmiotu, sprawność, metoda aktywizująca, zajęcia rekreacyjne, wychowanie fizyczne
TESE descriptors: tourism, specialist teacher, efficiency, activity method, leisure activities, physical education
Publikacje:
  • Guła-Kubiszewska, H. i Oleśniewicz, P. (2011). Nauczyciel wychowania fizycznego w nowej roli nauczyciela turystyki szkolnej. Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, 35, 89-97.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"