BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Nauczyciel wychowania fizycznego w zreformowanej szkole
Instytucja:
Data: [2007]
Badacz: Barbara Wolny
Abstrakt:

Celem badania była ocena postawy nauczyciela wychowania fizycznego w opinii społeczności szkolnej (nauczycieli, uczniów i rodziców) oraz analiza założeń Podstawy programowej kształcenia ogólnego w zakresie obowiązków nauczyciela. Sondażem diagnostycznym z wykorzystaniem techniki ankiety objęto łącznie 418 osób, w tym 50 nauczycieli, 184 uczniów szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych oraz 184 rodziców. Do każdej grupy badanych skierowano odmienną wersję kwestionariusza. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że edukacja fizyczna miała charakter permanentny, a najważniejszą rolę odgrywał w niej nauczyciel, którego ingerencja w proces wychowania fizycznego uczniów powinna maleć wraz z kolejnymi etapami nauczania. Uczniowie trzeciej klasy szkoły podstawowej zwracali uwagę przede wszystkim na cierpliwość nauczyciela, jego życzliwość i zainteresowanie każdym uczniem, natomiast uczniowie klas starszych oraz szkół gimnazjalnych i średnich koncentrowali się bardziej na opanowaniu nauczyciela i jego otwartości. Według starszych uczniów dobry nauczyciel powinien być również wymagający. Cechą mniej lub bardziej cenioną przez wszystkich uczniów było zwracanie uwagi na każdego ucznia. Również nauczyciele uważali, że ich rolą było dowartościowywanie na lekcji każdego ucznia niezależnie od poziomu jego osiągnięć, czyli indywidualizacja kształcenia. Nauczyciel wychowania fizycznego powinien być zatem równocześnie szkoleniowcem, partnerem dla uczniów, stanowić autorytet i przekazywane wartości popierać własnym przykładem.

Autorskie słowa kluczowe: nauczyciel, szkoła, wychowanie fizyczne
Author's Keywords: teacher, school, physical education
Deskryptory TESE: wychowanie fizyczne, reforma programu nauczania, nauczyciel przedmiotu, szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoła średnia, nauczyciel
TESE descriptors: physical education, curriculum reform, specialist teacher, primary school, lower secondary, secondary school, teacher
Publikacje:
  • Wolny, B. (2007). Nauczyciel wychowania fizycznego w zreformowanej szkole. Homines Hominibus, 3, 37-46.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"