BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Nauczyciel wychowania przedszkolnego wobec wielokulturowości
Instytucja:
Data: 2002 – 2005
Badacz: Krystyna Kamińska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono, by odpowiedzieć na pytanie, czy nauczyciele wychowania przedszkolnego są przygotowani do wyzwania, jakim jest wielokulturowość. Próbowano określić, jaki jest poziom wiedzy badanych nauczycieli na temat wielokulturowości, jak nauczyciele oceniają swój poziom wiedzy na temat wielokulturowości. Celem badania było również określenie postaw respondentów wobec wielokulturowości i do podejmowania działań zmierzających do zapoznania dzieci ze światem innych kultur. W badaniu wzięło udział 550 nauczycieli wychowania przedszkolnego, ale do analizy – ze względu m.in. na niespełnienie wymogów rzetelności – zakwalifikowano dane od 516 osób. Do drugiej grupy badawczej zakwalifikowano 30 nauczycieli spośród pierwszej grupy, którym nie zależało na zachowaniu anonimowości. 416 nauczycieli wychowania przedszkolnego – jak się okazało – było pozytywnie nastawionych wobec wielokulturowości. Osoby z tej grupy uważały, że dzieci powinny wiedzieć, że nie tylko Polska widnieje na mapie świata; dziecko sześcioletnie powinno przynajmniej wiedzieć o istnieniu innych krajów, a więc i innych kultur odmiennych od naszej. W opinii nauczycieli już w dzieciach sześcioletnich powinno się kształtować postawę otwartości wobec innych ludzi. Niewiele osób zauważało, że postawa tolerancji wobec wielokulturowości jest wpisana w szerszy kontekst społeczno-polityczno-ekonomiczny. Rzadkie były wypowiedzi typu: świat zmierza do globalizacji i integracji, w związku z tym znajomość życia i kultury jest ważna dla wzajemnego lepszego poznania się i zrozumienia. By lepiej współpracować lub pomagać innym, należy wiedzieć o nich jak najwięcej. 36 respondentów wyrażało niechęć wobec uczenia sześciolatków treści związanych z wielokulturowością. Nauczyciele z tej grupy twierdzili, że tematy te nie są tak ważne jak inne, potrzebne dzieciom w tym wieku. Niechęć motywowano także wiekiem dzieci: to zbyt trudne i niezrozumiałe treści, i nie będą przyswojone przez dziecko w wieku przedszkolnym.

Deskryptory TESE: postawa, wiedza, kultura, środowisko społeczno-kulturowe, edukacja międzykulturowa, edukacja przedszkolna
TESE descriptors: attitude, knowledge, culture, socio-cultural environment, intercultural education, pre-primary education
Publikacje:
  • Kamińska, K. (2007). Nauczyciel wychowania przedszkolnego wobec wielokulturowości. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"