Tytuł badania: |
Nauczyciel w „zwierciadle” kultury wirtualnej i wizualnej |
Projekt badawczy: |
|
Instytucja: |
|
Data: |
2012 – 2013 |
Badacz: |
Tomasz Huk |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Jaki jest sposób przedstawiania wizerunku nauczyciela w Internecie? Jaka jest opinia badanych nauczycieli dotycząca wpływu przedstawianego w Internecie wizerunku nauczyciela na kształtowanie się kultury wirtualnej i wizualnej? Jakie wzory zachowań nauczycieli prezentowane są w analizowanych przekazach medialnych? Jaki język komunikacji dominuje w przekazach medialnych przedstawiających sylwetkę nauczyciela? Jaka jest częstotliwość wyświetlania analizowanych filmów przedstawiających negatywny wizerunek nauczyciela? Do zebrania materiału posłużono się metodą sondażu diagnostycznego oraz analizy dokumentów. Próba liczyła 97 nauczycieli (respondenci pracowali w szkołach ponadgimnazjalnych) wylosowanych spośród 160 uczestników projektu edukacyjnego „Partnerzy w nauce” – zrealizowanego przez Uniwersytet Śląski w województwie małopolskim, łódzkim, śląskim oraz opolskim. Zdaniem respondentów prezentowane w mediach doniesienia na ich temat były najczęściej efektem manipulacji. Ustalono, że filmy przedstawiające wizerunek nauczyciela i umieszczane na portalu YouTube cieszą się bardzo dużą popularnością wśród użytkowników internetu. Okazało się jednak, że najczęściej są to materiały przedstawiające sytuacje kompromitujące pedagogów. W większości filmów nauczycieli cechowały bezradność i uległość wobec uczniów, brak szacunku, a także przestrach. |
Author's Keywords: |
teacher, the media, virtual culture, visual culture |
Deskryptory TESE: |
zachowania społeczne, nauczyciel, zawód nauczyciela, relacja nauczyciel – uczeń, ocenianie, Internet, uczeń, postawa, zachowania |
TESE descriptors: |
social behaviour, teacher, teaching profession, teacher-student relation, marking, Internet, pupil, attitude, behaviour |
Publikacje: |
- Huk, T. (2014). Nauczyciel w „zwierciadle” kultury wirtualnej i wizualnej. Kultura i Edukacja, 1, 99-114.
|