
Obserwuj
Tytuł badania: |
Nauczyciel XXI wieku wobec wymagań społeczeństwa informacyjnego |
Instytucja: |
|
Data: |
listopad 2005 |
Badacz: |
Beata Kuźmińska-Sołśnia |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Jaka jest opinia nauczycieli na temat ich przygotowania do korzystania z nowoczesnych TI? Czy i jak często nauczyciele wykorzystują nowoczesne TI do przygotowania i w prowadzeniu zajęć dydaktycznych? W jakim stopniu Internet stanowi źródło publikacji, autoprezentacji i pomoc w procesie dydaktycznym dla nauczycieli? Czy i w jakim zakresie nauczyciele widzą potrzebę doskonalenia swoich umiejętności informatycznych? Badaniem objęto 55 nauczycieli różnych przedmiotów z trzech szkół podstawowych i trzech gimnazjalnych w Radomiu (w tym dziewięciu polonistów, siedmiu matematyków, po sześciu nauczycieli języka angielskiego i wychowania fizycznego, pięciu nauczycieli techniki z informatyką oraz nauczania zintegrowanego, trzech nauczycieli historii, przyrody i religii, dwóch nauczycieli chemii, plastyki, biologii i po jednym nauczycielu języka niemieckiego i geografii). Wśród respondentów 42% stanowili pedagodzy ze stażem pracy powyżej 15 lat. Do zebrania materiału badawczego posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem techniki ankiety. Wyniki badania wskazują na optymistyczny trend doskonalenia umiejętności informatycznych (TIK) wśród nauczycieli większości przedmiotów, jednak zauważalny jest brak lub utrudniony dostęp do pracowni komputerowych w szkołach. |
Deskryptory TESE: |
technologia informacyjno-komunikacyjna, informatyka, zawód nauczyciela, nauczyciel z kwalifikacjami, korzystanie z Internetu, dostęp do Internetu, komputer, Internet, doskonalenie zawodowe nauczycieli, wyposażenie |
TESE descriptors: |
ICT, computer science, teaching profession, qualified teacher, Internet usage, Internet access, computer, Internet, in-service teacher training, equipment |
Publikacje: |
- Kuźmińska-Sołśnia, B. (2006). Nauczyciel XXI wieku wobec wymagań społeczeństwa informacyjnego. W: M. Zając, J. Migdałek (red.), Informatyczne przygotowanie nauczycieli : Kompetencje i standardy kształcenia (s. 355-360). Pobrane z http://www.bks.pr.radom.pl/publikacje.html

|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.