BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Nauczyciel XXI wieku wobec wymagań społeczeństwa informacyjnego
Instytucja:
Data: listopad 2005
Badacz: Beata Kuźmińska-Sołśnia
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Jaka jest opinia nauczycieli na temat ich przygotowania do korzystania z nowoczesnych TI? Czy i jak często nauczyciele wykorzystują nowoczesne TI do przygotowania i w prowadzeniu zajęć dydaktycznych? W jakim stopniu Internet stanowi źródło publikacji, autoprezentacji i pomoc w procesie dydaktycznym dla nauczycieli? Czy i w jakim zakresie nauczyciele widzą potrzebę doskonalenia swoich umiejętności informatycznych? Badaniem objęto 55 nauczycieli różnych przedmiotów z trzech szkół podstawowych i trzech gimnazjalnych w Radomiu (w tym dziewięciu polonistów, siedmiu matematyków, po sześciu nauczycieli języka angielskiego i wychowania fizycznego, pięciu nauczycieli techniki z informatyką oraz nauczania zintegrowanego, trzech nauczycieli historii, przyrody i religii, dwóch nauczycieli chemii, plastyki, biologii i po jednym nauczycielu języka niemieckiego i geografii). Wśród respondentów 42% stanowili pedagodzy ze stażem pracy powyżej 15 lat. Do zebrania materiału badawczego posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem techniki ankiety. Wyniki badania wskazują na optymistyczny trend doskonalenia umiejętności informatycznych (TIK) wśród nauczycieli większości przedmiotów, jednak zauważalny jest brak lub utrudniony dostęp do pracowni komputerowych w szkołach.

Deskryptory TESE: technologia informacyjno-komunikacyjna, informatyka, zawód nauczyciela, nauczyciel z kwalifikacjami, korzystanie z Internetu, dostęp do Internetu, komputer, Internet, doskonalenie zawodowe nauczycieli, wyposażenie
TESE descriptors: ICT, computer science, teaching profession, qualified teacher, Internet usage, Internet access, computer, Internet, in-service teacher training, equipment
Publikacje:
  • Kuźmińska-Sołśnia, B. (2006). Nauczyciel XXI wieku wobec wymagań społeczeństwa informacyjnego. W: M. Zając, J. Migdałek (red.), Informatyczne przygotowanie nauczycieli : Kompetencje i standardy kształcenia (s. 355-360). Pobrane z http://www.bks.pr.radom.pl/publikacje.html
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"