BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Nauka czytania w Europie: kontekst, polityka i praktyka
Instytucja:
Data: [2011]
Badacz: Stanisław Drzażdżewski, Magdalena Fells
Abstrakt:

Badanie miało na celu analizę porównawczą najważniejszych czynników warunkujących nabywanie umiejętności czytania. Dokonano przeglądu badań międzynarodowych mierzących umiejętność czytania (PISAPIRLS) oraz przeanalizowano dane uzyskane w ostatnich edycjach tych badań (2006 rok). Porównano nie tylko wyniki uzyskane przez uczniów, lecz także metody dydaktyczne stosowane w nauczaniu czytania (w tym metody wspierania uczniów mających trudności w czytaniu i krajowe strategie w zapobieganiu tym problemom), programy kształcenia nauczycieli czytania i krajowe strategie w tym zakresie, domowe środowisko czytelnicze i wzorce przekazywane uczniom oraz różnorakie programy mające wspierać czytelnictwo w społeczeństwie. Wyniki badania pozwoliły zidentyfikować kluczowe obszary, w których organy decyzyjne mogą podjąć interwencję w celu polepszenia wyników uzyskiwanych przez uczniów w zakresie umiejętności czytania. Były to: poprawa wiedzy i umiejętności nauczycieli uczących czytania, udzielenie tym nauczycielom wsparcia w rozpoznawaniu i przezwyciężaniu trudności w czytaniu, zapewnienie odpowiedniego umocowania w teorii i praktyce nauki czytania nauczycielom wszystkich przedmiotów, promowanie czytelnictwa poza szkołą, szczególnie wśród chłopców.

Deskryptory TESE: czytanie, trudności w czytaniu, płeć, badania edukacyjne, system edukacji, efekt uczenia się
TESE descriptors: reading, reading difficulty, gender, educational research, education system, learning outcome
Publikacje:
  • Eurydice. (2011). Nauka czytania w Europie: kontekst, polityka i praktyka. Pobrane z http://www.eurydice.org.pl/sites/eurydice.org.pl/files/reading_PL.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"