Abstrakt: |
Celem badania było określenie czynników wpływających na zaznajamianie się dzieci sześcioletnich z tematyką ekologiczną. W badaniu wykorzystano test sprawdzający wiedzę z zakresu ekologii oraz wywiady z rodzicami (do określenia warunków rozwojowo-wychowawczych) i nauczycielkami (do określenia warunków wychowawczo-dydaktycznych). Badaniem objęto 170 dzieci sześcioletnich, które od roku uczęszczały do przedszkoli w Bydgoszczy. Wyniki badania ujawniły, że tak warunki rozwojowo-wychowawcze, jak i wychowawczo-dydaktyczne miały istotny wpływ na kształtowanie świadomości ekologicznej badanych dzieci. Zanotowano pozytywny związek między oglądaniem przez dzieci programów telewizyjnych o tematyce przyrodniczej a ich wiedzą na temat zanieczyszczania powietrza, posiadaniem samochodu przez rodziców a wiedzą dzieci na temat szkodliwości spalin oraz korzyści z montowania katalizatorów i stosowania benzyny bezołowiowej, posiadaniem w domu wodomierzy oraz wyjeżdżaniem na wycieczki nad morze lub jezioro a wiedzą na temat zagadnień związanych z zanieczyszczaniem wody, posiadaniem przez rodziców działki a wiedzą na temat zanieczyszczania gleby, posiadaniem albumów/kalendarzy/plakatów ze zwierzętami chronionymi a wiedzą na temat gatunków zagrożonych itp. Wszystkie dzieci chodziły z rodzicami, dziadkami czy rodzeństwem na spacery do lasu, nad rzekę, jezioro czy pole, lecz tylko 38% wiedziało, że nie należy śmiecić, niszczyć roślin czy krzywdzić zwierząt zamieszkujących dane środowisko. Wyniki badania testowego pozwoliły stwierdzić, że 98% dzieci wiedziało, jak wielkie znaczenie ma dla różnych form życia powietrze. 72% badanych zaprezentowało dobrą znajomość zagadnień związanych z zanieczyszczaniem powietrza i zapobieganiem temu zjawisku, 76% – z ochroną zbiorników wodnych przed zanieczyszczeniem, 68% – z ochroną gleby, 75% – z ochroną roślin i zwierząt. Wszystkie dzieci wykazały znajomość różnych środowisk i zasad ich ochrony. |