BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Co studenci uczelni technicznych sądzą o czytaniu?
Instytucja:
Data: kwiecień 2011 – maj 2011
Badacz: Anna Sidorczuk
Abstrakt:

Celem badania była diagnoza stanu czytelnictwa oraz preferencji czytelniczych wśród studentów Politechniki Białostockiej. Badanie miało charakter ankietowy i objęto nim 500 osób (dobór próby: losowy). Wyniki zestawiono z danymi uzyskanymi w badaniu „Społeczny zasięg książki” przeprowadzonym przez Bibliotekę Narodową i opublikowanym w 2010 roku. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że studenci Politechniki Białostockiej posiadali ukształtowane nawyki czytelnicze, nie różniąc się pod tym względem od ogółu osób z wyższym wykształceniem objętych badaniem Biblioteki Narodowej. Studenci preferowali zinstytucjonalizowane sposoby pozyskiwania literatury, choć coraz większą rolę odgrywało korzystanie z publikacji dostępnych w Internecie. Przykładem tego trendu może być fakt, że jeśli czytano prasę codzienną, to najczęściej sięgano po jej wydania internetowe (48%). Największą popularnością wśród dzienników cieszył się „Dziennik Polska. Europa. Świat” (46%). Po czasopisma i magazyny sięgano na ogół raz w miesiącu (42%) i były to najczęściej czasopisma popularnonaukowe (42%). 32% badanych w ogóle nie czytało czasopism. W zakresie czytelnictwa książek stwierdzono, że 30% studentów stanowili czytelnicy intensywni (7 i więcej książek rocznie), 60% - sporadyczni (do 6 książek rocznie). 10% badanych nie przeczytało żadnej książki w przeciągu roku poprzedzającego badanie. Wyniki te okazały się nieco korzystniejsze, niż w badaniu Biblioteki Narodowej, w którym odsetki te w grupie społeczno-zawodowej „uczniowie i studenci” wynosiły odpowiednio 23%, 52% i 45%. Poziom czytelnictwa młodych pracowników naukowych Politechniki Białostockiej nie różnił się zasadniczo od poziomu czytelnictwa studentów. 30% czytało ponad 7 książek rocznie, 66% - od 1 do 6 książek rocznie, zaś żadnej książki nie przeczytało 4% badanych z tej grupy. Pracownicy naukowi znacznie częściej sięgali jednak po teksty uzyskane za pośrednictwem internetu. Z e-booków korzystało 18% studentów i 30% naukowców, zaś teksty na stronach WWW czytało 46% studentów i 84% naukowców. Studenci nadal najczęściej korzystali z książek wypożyczonych w bibliotece (62%), przy czym 46% ściągało je już z internetu, a 34% kupowało na Allegro.

Autorskie słowa kluczowe: czytelnictwo, uczelnie techniczne, badanie czytelnictwa, Politechnika Białostocka, studenci
Deskryptory TESE: student, szkoła wyższa, czytanie, literatura, środki masowego przekazu
TESE descriptors: student, higher education, reading, literature, mass media
Publikacje:
  • Sidorczuk, A. (2012). Co studenci uczelni technicznych sądzą o czytaniu? Badanie stanu czytelnictwa wśród studentów Politechniki Białostockiej. Przegląd Biblioteczny, 80(2), 195-221.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"