BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Programy życiowe a doświadczenia związane z "ja"
Instytucja:
Data: [1996]
Badacz: Grażyna Katra
Abstrakt:

Przedmiotem badania były cechy formalne świadomych planów życiowych i rola intensywności doświadczeń w procesie ich tworzenia. W analizie uwzględniono 10 rodzajów doświadczeń ważnych dla programowania swojego życia. Doświadczenia te badane były techniką Co przeżyłem? G. Katry (1996), a plany życiowe respondentów poznano za pomocą techniki Moje marzenia, również autorstwa Katry (1994). Wypowiedzi badanych na temat planów życiowych oceniało trzech sędziów kompetentnych za pomocą czterech dychotomicznych wymiarów: zasięgu w czasie (bliższa – dalsza przyszłość), stopnia konkretyzacji (konkretny – mało konkretny), stopnia uszczegółowienia (sposób realizacji – szczegółowy sposób realizacji), strukturalizacji (związek między kolejnymi krokami działania – brak związku). Wykorzystano również test mierzący nasilenie aprobaty społecznej Marlowe’a – Crowne’a. Badaniem objęto 234 uczniów liceów w wieku 17-18 lat. Badanie odbyło się w trzech etapach, które dzieliła dwu- lub trzytygodniowa przerwa. Wyniki badania ujawniły, że forma planów życiowych badanych korelowała z obszarem i intensywnością doświadczenia związanego ze strukturą „ja” oraz z funkcjonowaniem jednostki. Osoby o większym zasobie intensywnych doświadczeń zdolne były do tworzenia długofalowych, rozwiniętych ustrukturalizowanych planów życiowych. Oznaczało to, że ich cele dalej wybiegały w przyszłość oraz posiadały bardziej rozbudowane sposoby realizacji. Osoby te prezentowały również najsilniejszą tendencję do refleksji nad swoimi doświadczeniami, co przypuszczalnie stanowiło mechanizm sprzyjający tworzeniu obrazu własnej przyszłości.

Deskryptory TESE: psychologia, uczeń, szkoła średnia, planowanie, planowanie edukacji, wybór studiów
TESE descriptors: psychology, pupil, secondary school, planning, educational planning, choice of studies
Publikacje:
  • Katra, G. (1996). Programy życiowe a doświadczenia związane z "ja". Psychologia Wychowawcza, 4, 312-325.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"