Obserwuj
Tytuł badania: |
Próg szkoły średniej i zawodowej a picie napojów alkoholowych przez dorastającą młodzież |
Instytucja: |
|
Data: |
2000 |
Badacz: |
Janusz Sierosławski, Antoni Zieliński |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu ustalenia, czy wakacje są okresem bardziej intensywnego picia alkoholu przez młodzież, która ukończyła szkołę podstawową i podjęła naukę w szkołach ogólnokształcących i zawodowych. Próbę stanowili uczniowie pierwszych klas warszawskich szkół średnich i zawodowych oraz ich rodzice. Do zebrania materiału badawczego posłużono się pogłębionymi wywiadami (objęto nimi 37 uczniów i 37 rodziców). W badaniu wykorzystano również wywiady grupowe (przeprowadzono je z dwiema klasami szkół średnich). Zgodnie z uzyskanymi odpowiedziami stwierdzono wyraźny wzrost intensywności życia towarzyskiego nastolatków podczas wakacji oddzielających szkołę podstawową od szkoły średniej. Jednocześnie wykazano również znaczny wzrost spożywania piwa oraz wódki. Wśród rodziców zaobserwowano dominantę permisywnej postawy wobec umiarkowanych prób spożywania słabszych napojów alkoholowych przez dorastającą młodzież (jednocześnie zaobserwowano, że picie wódki nie było akceptowane przez rodziców). |
Autorskie słowa kluczowe: |
alkohol, rodzice, młodzież, próg szkoły średniej i zawodowej |
Author's Keywords: |
alcohol, parents, adolescents, high school and vocational school education treshold |
Deskryptory TESE: |
wakacje, szkoła średnia, młodzież, rodzice, zachowania, zachowania społeczne |
TESE descriptors: |
holidays, secondary school, youth, parents, behaviour, social behaviour |
Publikacje: |
- Zieliński, A. i Sierosławski, J. (2001). Próg szkoły średniej i zawodowej a picie napojów alkoholowych przez dorastającą młodzież. Alkohol i Narkomania, 4, 579-597.
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.