BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Decentralizacja zarządzania oświatą
Data: kwiecień 1997
Badacz: Stefan Kwiatkowski
Abstrakt:

Celem badania było określenie warunków funkcjonowania placówek oświatowych po przejęciu ich przez samorządy. Badanie przeprowadzono w gminach: Warszawa-Centrum i Somianka. W drugiej z nich znajduje się 29 wsi województwa ostrołęckiego. Badaniem objęto 24 szkoły: 17 warszawskich i 7 szkół podstawowych w gminie Somianka. Do zebrania materiału posłużono się kwestionariuszem ankiety skierowanym do dyrektorów placówek. 94% dyrektorów w Warszawie i 57,1% w gminie Somianka uczestniczących w badaniu zostało wybranych na podstawie konkursu. Wszyscy dyrektorzy z dzielnicy Mokotów legitymowali się wyższym wykształceniem magisterskim; odsetek osób z wyższym wykształceniem w Somiance wyniósł 71,4%. 12% respondentów z Warszawy i 14% z Somianki miało staż pracy poniżej pięciu lat. Od 6 do 15 lat na stanowiskach kierowniczych pracowało 70% dyrektorów z Warszawy i 57% z Somianki. Staż ponadpiętnastoletni na stanowiskach kierowniczych miało 18% dyrektorów mokotowskich i 29% z Somianki. Powołanie z urzędu otrzymało trzech z siedmiu dyrektorów z Somianki. 12% dyrektorów warszawskich uważało, że szkolne budynki wymagają natychmiastowego remontu. 47% respondentów z Warszawy twierdziło, że stan techniczny ich placówek był zły, a 41% – że dobry. Ani jedna osoba nie uznała stanu technicznego za bardzo dobry. 80% środków finansowych na utrzymanie bazy lokalowej na Mokotowie pochodziło od organu prowadzącego, a 13% z rady rodziców. 7% środków pozyskiwano z innych źródeł, np. od sponsorów. Na wyposażenie przeznaczano 69% środków od organu prowadzącego, 22% od rady rodziców i 9% z innych źródeł. 88% dyrektorów z Warszawy uważało, że środki samorządowe przeznaczane na wyposażenie i utrzymanie budynków są niewystarczające. 29% dyrektorów ze Słomianki uznało stan lokalowy ich placówek za bardzo dobry, a 57% za bardzo dobry. Pozostali chcieliby, aby w ich szkołach przeprowadzono natychmiastowy remont. Na finansowanie bazy lokalowej trzech szkół przeznaczano 100% środków od władz samorządowych, w pozostałych szkołach środki samorządowe stanowiły od 50% do 80%.

Deskryptory TESE: ministerstwo edukacji, polityka edukacyjna, polityka, odpowiedzialność, ustawodawstwo oświatowe, dyrektor szkoły
TESE descriptors: ministry of education, education policy, politics, responsibility, educational legislation, headteacher
Publikacje:
  • Kwiatkowski, S.M. (1998). Decentralizacja zarządzania oświatą – wstępne wyniki badań sondażowych. Edukacja, 1, 59-62.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"