Abstrakt: |
Celem badania było określenie poziomu identyfikacji z zawodem uczniów klas trzecich zasadniczych szkół zawodowych o profilu mechanicznym z Zielonej Góry i Świebodzina. Badaniem ankietowym objęto 214 uczniów, w tym 176 chłopców i 38 dziewcząt. Wyniki badania ujawniły, że zdobywany w szkołach zawód ciekawił ponad połowę badanych (66,5% chłopców i 63,2% dziewcząt), choć jednocześnie 54% chłopców i 34% dziewcząt wybrałoby inny zawód, gdyby mieli taką możliwość, a 33,5% chłopców i 34,2% dziewcząt – inną szkołę. Te same dziewczęta, które nie akceptowały zawodu, zmieniłyby też szkołę. W przypadku chłopców znacząco większy był odsetek niezadowolonych z zawodu niż zamierzających zmienić szkołę. Znakomita większość dziewcząt (94,7%) i chłopców (86,4%) zamierzała skończyć szkołę średnią, około 44% badanych planowało studia wyższe. Chłopcy częściej planowali kontynuować naukę w trybie stacjonarnym, dziewczęta zaś w zaocznym. Do pracy w zawodzie przygotowywało się 27,8% chłopców i 34,2% dziewcząt. Wybór szkoły warunkowany był przede wszystkim jej bliskością. Wykazano też zależność między wyborem szkoły a wykształceniem rodziców, którzy najczęściej również mieli wykształcenie zawodowe. Większość badanych podejmowała decyzję o wyborze szkoły wraz z rodzicami. Blisko połowa badanych twierdziła, że wybrali szkołę, bo zapewnia atrakcyjny, ciekawy i opłacalny zawód. Dziewczęta częściej jako powód podawały atrakcyjność i opłacalność zawodu, chłopcy zaś – zainteresowanie zawodem. Okazało się, że sama szkoła w bardzo niewielkim stopniu wpływała na zainteresowanie zawodem u uczniów. |