BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Identyfikacja uczniów zasadniczych szkół zawodowych o profilu mechanicznym ze zdobywanym zawodem
Instytucja:
Data: 1994
Badacz: Zdzisław Wołk
Abstrakt:

Celem badania było określenie poziomu identyfikacji z zawodem uczniów klas trzecich zasadniczych szkół zawodowych o profilu mechanicznym z Zielonej Góry i Świebodzina. Badaniem ankietowym objęto 214 uczniów, w tym 176 chłopców i 38 dziewcząt. Wyniki badania ujawniły, że zdobywany w szkołach zawód ciekawił ponad połowę badanych (66,5% chłopców i 63,2% dziewcząt), choć jednocześnie 54% chłopców i 34% dziewcząt wybrałoby inny zawód, gdyby mieli taką możliwość, a 33,5% chłopców i 34,2% dziewcząt – inną szkołę. Te same dziewczęta, które nie akceptowały zawodu, zmieniłyby też szkołę. W przypadku chłopców znacząco większy był odsetek niezadowolonych z zawodu niż zamierzających zmienić szkołę. Znakomita większość dziewcząt (94,7%) i chłopców (86,4%) zamierzała skończyć szkołę średnią, około 44% badanych planowało studia wyższe. Chłopcy częściej planowali kontynuować naukę w trybie stacjonarnym, dziewczęta zaś w zaocznym. Do pracy w zawodzie przygotowywało się 27,8% chłopców i 34,2% dziewcząt. Wybór szkoły warunkowany był przede wszystkim jej bliskością. Wykazano też zależność między wyborem szkoły a wykształceniem rodziców, którzy najczęściej również mieli wykształcenie zawodowe. Większość badanych podejmowała decyzję o wyborze szkoły wraz z rodzicami. Blisko połowa badanych twierdziła, że wybrali szkołę, bo zapewnia atrakcyjny, ciekawy i opłacalny zawód. Dziewczęta częściej jako powód podawały atrakcyjność i opłacalność zawodu, chłopcy zaś – zainteresowanie zawodem. Okazało się, że sama szkoła w bardzo niewielkim stopniu wpływała na zainteresowanie zawodem u uczniów.

Deskryptory TESE: wybór szkoły, planowanie, sztuka, start zawodowy absolwentów, profil zawodowy
TESE descriptors: choice of school, planning, art, transition from school to work, professional profile
Publikacje:
  • Wołk, Z. (1996). Identyfikacja uczniów zasadniczych szkół zawodowych o profilu mechanicznym ze zdobywanym zawodem. Szkoła Zawodowa, 7, 2-4.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"