Abstrakt: |
Celem badania było poznanie opinii nauczycieli i uczniów na temat elementów oddziaływania dydaktycznego, mających wpływ na kształtowanie postaw wobec kultury fizycznej; poszukiwano odpowiedzi na pytania: czy istnieją rozbieżności między opiniami nauczycieli i uczniów na temat atrakcyjności form prowadzenia lekcji WF-u, czy deklarowane przez nauczycieli działania związane z realizacją celów kierunkowych są potwierdzane przez uczniów. Badaniem objęto uczniów z siedmiu ostatnich klas dwóch szkół ponadpodstawowych (w analizie uwzględniono wyniki 169 uczniów – 101 dziewcząt, 68 chłopców) i siedmiu nauczycieli uczących te klasy. Zastosowano wywiad i ankietę, kwestionariusze dla uczniów (w tym test poziomu wiadomości) i nauczycieli. Stwierdzono rozbieżności pomiędzy informacjami uzyskanymi od obu grup. Wszyscy nauczyciele uważali, że przekazują uczniom wiedzę z zakresu kultury fizycznej; wyniki testu wykazały, że 70% uczniów odpowiedziało prawidłowo, 23% nie było zdecydowanych co do odpowiedzi, 7% odpowiedziało błędnie. Wszyscy nauczyciele twierdzili, że zapoznają uczniów z niekonwencjonalnymi formami aktywności ruchowej, wymieniali jogging, gimnastykę izometryczną i izotoniczną, stretching, aerobik, callanetics; uczniowie wskazywali, że niekonwencjonalne formy są realizowane w 40%, wymieniali jogging, aerobik, callanetics. Według nauczycieli najczęściej stosowanymi formami aktywności były: piłka siatkowa, koszykowa, lekkoatletyka, gimnastyka podstawowa, piłka ręczna, nożna, pływanie, zajęcia przy muzyce, narciarstwo zjazdowe; według uczniów: piłka koszykowa, siatkowa, gimnastyka podstawowa, pływanie, piłka ręczna, zajęcia przy muzyce, lekkoatletyka, gimnastyka artystyczna, piła nożna, narciarstwo zjazdowe, łyżwiarstwo figurowe. Według nauczycieli najatrakcyjniejszymi formami aktywności były: piłka koszykowa, siatkowa, nożna, pływanie, zajęcia przy muzyce, piłką ręczna, lekkoatletyka, narciarstwo zjazdowe, biegowe, gimnastyka podstawowa, artystyczna, łyżwiarstwo figurowe i szybkie; według uczniów: pływanie, piłka siatkowa, zajęcia przy muzyce, piłka koszykowa, łyżwiarstwo figurowe, gimnastyka artystyczna, podstawowa, narciarstwo zjazdowe, piłka ręczna, lekkoatletyka, piłka nożna, łyżwiarstwo szybkie, narciarstwo biegowe. Wśród uczniów 44% zgodziło się ze stwierdzeniem, że uczęszczają na zajęcia WF-u z powodu ich obowiązkowości; 31% – że gdyby można było, nie chodziliby na zajęcia, bo są nudne; 46% – że lubią chodzić na zajęcia WF-u, bo są ciekawe i interesujące. Stwierdzono, że podstawowym powodem małego zainteresowania uczniów lekcjami WF-u jest ich mała atrakcyjność, wynikająca m.in. z nieznajomości przez nauczycieli form ruchu lubianych przez uczniów. |