Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Czy nauczyciele kształcenia zintegrowanego kierują się w swojej pracy współczesną koncepcją wychowania fizycznego? Jakie wyobrażenie o szkolnym wychowaniu fizycznym mają studenci, przyszli nauczyciele w klasach I-III? Czy widzą możliwość wyzwalania kreatywności uczniów na tych właśnie zajęciach? Jaki stosunek do wychowania fizycznego mają uczniowie kończący pierwszy etap edukacji? Próbę badawczą stanowiło 65 uczniów trzech klas trzecich, nauczyciele uczący w tych klasach oraz 42 studentów trzeciego roku studiów dziennych na specjalności: wczesna edukacja z logopedią. Do zebrania materiału posłużono się metaplanem. Zadanie uczniów brzmiało: Co zrobilibyście, aby wychowanie fizyczne w waszej klasie było jeszcze ciekawsze?, a zadanie studentów: Co zrobilibyście, aby zajęcia ruchowe w klasach młodszych pobudzały kreatywność uczniów? Respondenci pracowali w 4-5-osobowych grupach według jednolitego schematu. W wyniku przeprowadzonego badania wykazano, że niemal 50% wypowiedzi uczniów na temat aktualnego stanu zajęć miało zabarwienie negatywne (wynikające m.in. z niedogodnych warunków lokalowych oraz nudy). Okazało się, że uczniowie najczęściej grali w zbijaka i palanta, bawili się w murarza, wykonywali ćwiczenia oraz biegali. Wśród zaproponowanych przez uczniów zmian 83% dotyczyło przebiegu zajęć (np. propozycja częstszego wychodzenia na dwór czy gry w koszykówkę lub siatkówkę). Analiza zgromadzonego materiału wykazała ponadto, że 13% wypowiedzi dotyczyło warunków materialnych (postulaty m.in. powiększenia sal gimnastycznych, zmiany łazienek czy otrzymywania darmowych napojów i strojów gimnastycznych). W metaplanach wykonanych przez studentów zwrócono uwagę na zgodność w diagnozie stanu aktualnego (w tym: ocena metod nauczycieli jako schematycznych, mało kreatywnych oraz archaicznych). W opinii respondentek zajęcia ruchowe powinny być prowadzone przez wykwalifikowanych nauczycieli. Studentki wskazywały ponadto potrzebę wykorzystywania niekonwencjonalnego sprzętu oraz zróżnicowanych gier i zabaw podczas zajęć. |