BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zajęcia ruchowe w kształceniu zintegrowanym – ile schematu? Ile nowatorstwa?
Data: [2006]
Badacz: Anna Nitecka-Walerych
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Czy nauczyciele kształcenia zintegrowanego kierują się w swojej pracy współczesną koncepcją wychowania fizycznego? Jakie wyobrażenie o szkolnym wychowaniu fizycznym mają studenci, przyszli nauczyciele w klasach I-III? Czy widzą możliwość wyzwalania kreatywności uczniów na tych właśnie zajęciach? Jaki stosunek do wychowania fizycznego mają uczniowie kończący pierwszy etap edukacji? Próbę badawczą stanowiło 65 uczniów trzech klas trzecich, nauczyciele uczący w tych klasach oraz 42 studentów trzeciego roku studiów dziennych na specjalności: wczesna edukacja z logopedią. Do zebrania materiału posłużono się metaplanem. Zadanie uczniów brzmiało: Co zrobilibyście, aby wychowanie fizyczne w waszej klasie było jeszcze ciekawsze?, a zadanie studentów: Co zrobilibyście, aby zajęcia ruchowe w klasach młodszych pobudzały kreatywność uczniów? Respondenci pracowali w 4-5-osobowych grupach według jednolitego schematu. W wyniku przeprowadzonego badania wykazano, że niemal 50% wypowiedzi uczniów na temat aktualnego stanu zajęć miało zabarwienie negatywne (wynikające m.in. z niedogodnych warunków lokalowych oraz nudy). Okazało się, że uczniowie najczęściej grali w zbijaka i palanta, bawili się w murarza, wykonywali ćwiczenia oraz biegali. Wśród zaproponowanych przez uczniów zmian 83% dotyczyło przebiegu zajęć (np. propozycja częstszego wychodzenia na dwór czy gry w koszykówkę lub siatkówkę). Analiza zgromadzonego materiału wykazała ponadto, że 13% wypowiedzi dotyczyło warunków materialnych (postulaty m.in. powiększenia sal gimnastycznych, zmiany łazienek czy otrzymywania darmowych napojów i strojów gimnastycznych). W metaplanach wykonanych przez studentów zwrócono uwagę na zgodność w diagnozie stanu aktualnego (w tym: ocena metod nauczycieli jako schematycznych, mało kreatywnych oraz archaicznych). W opinii respondentek zajęcia ruchowe powinny być prowadzone przez wykwalifikowanych nauczycieli. Studentki wskazywały ponadto potrzebę wykorzystywania niekonwencjonalnego sprzętu oraz zróżnicowanych gier i zabaw podczas zajęć.

Deskryptory TESE: wychowanie fizyczne, rozwój dziecka, kształcenie na poziomie elementarnym, nauczanie, zajęcia edukacyjne, rozwój fizyczny, rozwój motoryczny, zabawa
TESE descriptors: physical education, child development, basic education, teaching, educational activities, physical development, motor development, play
Publikacje:
  • Nitecka-Walerych, A. (2008). Zajęcia ruchowe w kształceniu zintegrowanym – ile schematu? Ile nowatorstwa? W: E. Szatan i D. Bronk (red.), Gdyby Einstein współcześnie chodził do szkoły… Dziecko i twórczość w pedagogice wczesnoszkolnej (s. 159-170). Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"