BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zajęcia pozalekcyjne w gimnazjum
Instytucja:
Data: [2012]
Badacz: Krzysztof Zajdel
Abstrakt:

Celem badania było stwierdzenie, czy i w jakim stopniu szkoły gimnazjalne organizowały zajęcia pozalekcyjne oraz jaki procent uczniów w nich uczestniczy. Badaniem objęto dyrektorów 20 gimnazjów wiejskich, jednego wielkomiejskiego i jednego małomiasteczkowego. Przebadano również uczniów ze wszystkich tych szkół. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić dużą rozbieżność w dostępie uczniów do zajęć dodatkowych i kompensacyjno-wyrównawczych. Zgodnie z szacunkami dyrektorów szkół, w zajęciach kompensacyjno-wyrównawczych uczestniczyło 25% uczniów szkół wiejskich, 23% uczniów z małego miasta i 18% uczniów z dużego miasta. Z kolei w zajęciach dodatkowych brało udział zdaniem dyrektorów 77% uczniów wiejskich, 50% z małego miasta oraz 70% z dużego miasta. Deklaracje samych uczniów ujawniły, że szacunki te były przesadzone. Zgodnie z odpowiedziami uczniów w zajęciach dodatkowych uczestniczyło 52% uczniów szkół wiejskich, 39% z małego miasta oraz 65% z dużego miasta. Zdaniem dyrektorów do głównych powodów braku uczestnictwa uczniów w zajęciach pozalekcyjnych należały przede wszystkim:  szkoły wiejskie – kłopot z dojazdem (43%) i lenistwo ucznia (41%); szkoła z małego miasta – lenistwo ucznia (100%); szkoła z dużego miasta – brak zainteresowania problematyką (80%) i lenistwo ucznia (20%). Sami uczniowie stwierdzili natomiast, że powody te były następujące: szkoły wiejskie – brak zainteresowania (26%), zmęczenie po lekcjach (21%), dojazd (18%), lenistwo (15%), inne obowiązki (11%), nieatrakcyjność zajęć (2%) oraz koszt (0,5%); szkoła z małego miasta – brak zainteresowania i zmęczenie po lekcjach (po 36%) oraz inne obowiązki, nieatrakcyjność zajęć i nie każdy może w nich uczestniczyć (po 9%); szkoła z dużego miasta – inne obowiązki, brak zainteresowania i zmęczenie po lekcjach (po 33%).

Deskryptory TESE: zajęcia pozalekcyjne, gimnazjum, zajęcia wyrównawcze, obszar wiejski, obszar miejski, uczestnictwo, miejsce zamieszkania
TESE descriptors: supervised study, lower secondary, curriculum support, rural area, urban area, participation, place of residence
Publikacje:
  • Zajdel, K. (2012). Zajęcia pozalekcyjne w gimnazjum. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 4, 44-46.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"