Abstrakt: |
Celem badania było stwierdzenie, czy i w jakim stopniu szkoły gimnazjalne organizowały zajęcia pozalekcyjne oraz jaki procent uczniów w nich uczestniczy. Badaniem objęto dyrektorów 20 gimnazjów wiejskich, jednego wielkomiejskiego i jednego małomiasteczkowego. Przebadano również uczniów ze wszystkich tych szkół. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić dużą rozbieżność w dostępie uczniów do zajęć dodatkowych i kompensacyjno-wyrównawczych. Zgodnie z szacunkami dyrektorów szkół, w zajęciach kompensacyjno-wyrównawczych uczestniczyło 25% uczniów szkół wiejskich, 23% uczniów z małego miasta i 18% uczniów z dużego miasta. Z kolei w zajęciach dodatkowych brało udział zdaniem dyrektorów 77% uczniów wiejskich, 50% z małego miasta oraz 70% z dużego miasta. Deklaracje samych uczniów ujawniły, że szacunki te były przesadzone. Zgodnie z odpowiedziami uczniów w zajęciach dodatkowych uczestniczyło 52% uczniów szkół wiejskich, 39% z małego miasta oraz 65% z dużego miasta. Zdaniem dyrektorów do głównych powodów braku uczestnictwa uczniów w zajęciach pozalekcyjnych należały przede wszystkim: szkoły wiejskie – kłopot z dojazdem (43%) i lenistwo ucznia (41%); szkoła z małego miasta – lenistwo ucznia (100%); szkoła z dużego miasta – brak zainteresowania problematyką (80%) i lenistwo ucznia (20%). Sami uczniowie stwierdzili natomiast, że powody te były następujące: szkoły wiejskie – brak zainteresowania (26%), zmęczenie po lekcjach (21%), dojazd (18%), lenistwo (15%), inne obowiązki (11%), nieatrakcyjność zajęć (2%) oraz koszt (0,5%); szkoła z małego miasta – brak zainteresowania i zmęczenie po lekcjach (po 36%) oraz inne obowiązki, nieatrakcyjność zajęć i nie każdy może w nich uczestniczyć (po 9%); szkoła z dużego miasta – inne obowiązki, brak zainteresowania i zmęczenie po lekcjach (po 33%). |