BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Dylematy metodologiczne badań nad wzorem osobowościowym uczniów
Instytucja:
Data: 1995 – 1996
Badacz: Wiesław Sikorski
Abstrakt:

Celem badania było znalezienie odpowiedzi na pytanie, czy młodzież ma sprecyzowany wzór osobowościowy, a jeśli tak, to jaki. Badaniem metodą wypracowań objęto 309 uczniów w wieku 11-19 lat ze szkół podstawowych i średnich w Nysie (53% dziewcząt, 47% chłopców). Na podstawie zgromadzonego materiału stwierdzono, że 96,4% badanych miało wzory osobowościowe, częściej nie mieli ich chłopcy niż dziewczęta. Wśród cech fizycznych badani wymieniali siłę, spryt, zgrabność, przystojność, urodziwość; odnotowano różnice między uczniami w różnym wieku oraz chłopcami i dziewczętami w zakresie wskazywanych cech fizycznych. Wśród cech osobowościowych najczęściej badani wymieniali odwagę – 17,8%, następnie inteligencję – 13,3%, szlachetność – 10,7%, pogodność i wiedzę – po 9,1%, altruizm – 8,1%, siłę woli – 6,5%, patriotyzm oraz pracowitość – po 6,1%, mądrość życiową – 5,8%, takt – 5,2%, skromność – 2,2%; odnotowano różnice między uczniami w różnym wieku – dla starszej młodzieży ważniejsze były odwaga, inteligencja i wiedza.

Deskryptory TESE: osobowość, uczeń, szkoła podstawowa, szkoła średnia, płeć
TESE descriptors: personality, pupil, primary school, secondary school, gender
Publikacje:
  • Sikorski, W. (1998). Dylematy metodologiczne badań nad wzorem osobowościowym uczniów. Kultura i Edukacja, 1, 35-41.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"