Abstrakt: |
Celem badania było znalezienie odpowiedzi na pytanie, czy młodzież ma sprecyzowany wzór osobowościowy, a jeśli tak, to jaki. Badaniem metodą wypracowań objęto 309 uczniów w wieku 11-19 lat ze szkół podstawowych i średnich w Nysie (53% dziewcząt, 47% chłopców). Na podstawie zgromadzonego materiału stwierdzono, że 96,4% badanych miało wzory osobowościowe, częściej nie mieli ich chłopcy niż dziewczęta. Wśród cech fizycznych badani wymieniali siłę, spryt, zgrabność, przystojność, urodziwość; odnotowano różnice między uczniami w różnym wieku oraz chłopcami i dziewczętami w zakresie wskazywanych cech fizycznych. Wśród cech osobowościowych najczęściej badani wymieniali odwagę – 17,8%, następnie inteligencję – 13,3%, szlachetność – 10,7%, pogodność i wiedzę – po 9,1%, altruizm – 8,1%, siłę woli – 6,5%, patriotyzm oraz pracowitość – po 6,1%, mądrość życiową – 5,8%, takt – 5,2%, skromność – 2,2%; odnotowano różnice między uczniami w różnym wieku – dla starszej młodzieży ważniejsze były odwaga, inteligencja i wiedza. |