Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu analizy opinii pedagogów na temat niepełnosprawności, integracyjnego modelu edukacyjnego oraz wspólnego nauczania dzieci zdrowych i niepełnosprawnych. Próbę badawczą stanowiło 330 nauczycieli, którzy pracowali w szkołach podstawowych oraz gimnazjalnych (trzech typów: masowych, specjalnych oraz z klasami integracyjnymi) w województwie pomorskim. Do zebrania materiału badawczego zastosowano autorski kwestionariusz ankiety audytoryjnej. Zdaniem 53,7% nauczycieli poziom zachowań agresywnych w klasach integracyjnych jest taki sam jak w klasach, w których wszyscy uczniowie są niepełnosprawni. Z kolei 45,7% respondentów opowiedziało się za zmianami liczby zachowań agresywnych w klasach mieszanych (zgodnie z opinią 37,1% nauczycieli do aktów agresji dochodzi rzadziej, natomiast 8,6% opowiedziało się za zwiększoną liczbą takich zachowań). Zwrócono uwagę, że czynnikiem różnicującym ocenę respondentów był wiek – najmłodsi pedagodzy okazali się częściej przekonani o takim samym poziomie agresji w klasach integracyjnych oraz w klasach szkół specjalnych, natomiast najstarsi ankietowani uważali dwukrotnie częściej, że w klasach integracyjnych dzieci z niepełnosprawnością były bardziej agresywne. Nauczyciele, zapytani o wpływ typu klasy na zachowania koleżeńskie, w większości (50,5%) zgodzili się, że nauka w klasach integracyjnych nie wpływa na koleżeńskość uczniów niepełnosprawnych. Natomiast 77,6% badanych było przekonanych o pozytywnym wpływie integracji na uczniów sprawnych. Zdaniem 45,4% respondentów uczniowie niepełnosprawni osiągają takie same wyniki w nauce w klasach zarówno integracyjnych, jak i segregujących. 35,8% ankietowanych uważało, że lepiej uczą się w klasach integracyjnych, z kolei 16% odpowiedziało, że wyniki ulegają pogorszeniu. |