BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Dylematy nauczycieli o skutkach wspólnej nauki dzieci niepełnosprawnych z dziećmi sprawnymi
Instytucja:
Data: [2007]
Badacz: Janusz Erenc
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu analizy opinii pedagogów na temat niepełnosprawności, integracyjnego modelu edukacyjnego oraz wspólnego nauczania dzieci zdrowych i niepełnosprawnych. Próbę badawczą stanowiło 330 nauczycieli, którzy pracowali w szkołach podstawowych oraz gimnazjalnych (trzech typów: masowych, specjalnych oraz z klasami integracyjnymi) w województwie pomorskim. Do zebrania materiału badawczego zastosowano autorski kwestionariusz ankiety audytoryjnej. Zdaniem 53,7% nauczycieli poziom zachowań agresywnych w klasach integracyjnych jest taki sam jak w klasach, w których wszyscy uczniowie są niepełnosprawni. Z kolei 45,7% respondentów opowiedziało się za zmianami liczby zachowań agresywnych w klasach mieszanych (zgodnie z opinią 37,1% nauczycieli do aktów agresji dochodzi rzadziej, natomiast 8,6% opowiedziało się za zwiększoną liczbą takich zachowań). Zwrócono uwagę, że czynnikiem różnicującym ocenę respondentów był wiek – najmłodsi pedagodzy okazali się częściej przekonani o takim samym poziomie agresji w klasach integracyjnych oraz w klasach szkół specjalnych, natomiast najstarsi ankietowani uważali dwukrotnie częściej, że w klasach integracyjnych dzieci z niepełnosprawnością były bardziej agresywne. Nauczyciele, zapytani o wpływ typu klasy na zachowania koleżeńskie, w większości (50,5%) zgodzili się, że nauka w klasach integracyjnych nie wpływa na koleżeńskość uczniów niepełnosprawnych. Natomiast 77,6% badanych było przekonanych o pozytywnym wpływie integracji na uczniów sprawnych. Zdaniem 45,4% respondentów uczniowie niepełnosprawni osiągają takie same wyniki w nauce w klasach zarówno integracyjnych, jak i segregujących. 35,8% ankietowanych uważało, że lepiej uczą się w klasach integracyjnych, z kolei 16% odpowiedziało, że wyniki ulegają pogorszeniu.

Deskryptory TESE: kształcenie integracyjne, szkolnictwo specjalne, szkoła specjalna, niepełnosprawność intelektualna, upośledzenie, integracja społeczna, nauczyciel, nauczanie, wykluczenie społeczne, kształcenie specjalne
TESE descriptors: inclusive education, separate special education, special school, intellectual disability, disability, social integration, teacher, teaching, social exclusion, special needs education
Publikacje:
  • Erenc, J. (2008). Dylematy nauczycieli o skutkach wspólnej nauki dzieci niepełnosprawnych z dziećmi sprawnymi. Szkoła Specjalna, 5, 346-359.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"