BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Dylematy współczesnej cywilizacji a postawy społeczne
Instytucja:
Data: [2006]
Badacz: Anna Sternicka
Abstrakt:

Celem badania było sprawdzenie, w jakiej mierze uczniowie akceptują sposoby wykorzystania osiągnięć biotechnologii w różnych dziedzinach życia, takich jak ochrona środowiska, przemysł spożywczy, medycyna, hodowla zwierząt i uprawa roślin. Badaniu poddano także zdanie uczniów na temat możliwości regulowania przez prawo wykorzystywania osiągnięć naukowych z biotechnologii. Próbę badawczą stanowiło 309 uczniów z trzecich klas szkół ponadgimnazjalnych o różnych profilach nauczania z różnych regionów kraju. W badaniu posłużono się zmodyfikowanym kwestionariuszem ankiety opracowanym przez Eurobarometr, który dotyczył poniższych aspektów wykorzystania osiągnięć biotechnologii: obawy związane z biotechnologią, manipulacja materiałem genetycznym, biotechnologia a zdrowie człowieka, techniki biotechnologiczne w ochronie środowiska, inżynieria genetyczna a hodowla zwierząt, wykorzystanie mikroorganizmów w badaniach biotechnologicznych, regulacja prawna technik inżynierii genetycznej, biotechnologia a żywność. W wyniku badania stwierdzono, że znaczna część badanych (około 35%) nie potrafiła ocenić zagrożeń związanych z zastosowaniem biotechnologii w życiu codziennym (co świadczyło o braku wystarczającej wiedzy na ten temat). Zdaniem uczniów badania związane z manipulacją materiałem genetycznym nie wymagają regulacji prawnych. Wykazano, że wysoki procent młodzieży akceptował zapłodnienie in vitro (67%). Podobnie dużym poparciem wśród respondentów cieszyło się wykorzystanie inżynierii genetycznej do produkcji leków i szczepionek (80%). Dane uzyskane w badaniu dowodzą również, że młodzież akceptowała unieszkodliwianie odpadów oraz oczyszczanie ścieków za pomocą mikroorganizmów. Ponad połowa badanych nie widziała także przeciwwskazań do zastosowania inżynierii genetycznej do hodowli zwierząt mięsnych i odpornych na choroby. Dodatkowo wykazano 80% poparcia dla badań biotechnologicznych, które służyłyby poprawie jakości żywności; ponad 75% respondentów akceptowało badania wpływające na zwiększenie płodów rolnych oraz dążące do wyeliminowania głodu na świecie.

Deskryptory TESE: postawa, uczeń, badania naukowe, wychowanie moralne, przepis, ocenianie, ochrona środowiska, medycyna człowieka
TESE descriptors: attitude, pupil, research, moral education, regulation, marking, environmental protection, human medicine
Publikacje:
  • Sternicka, A. (2007). Postawy uczniów wobec nowych technologii XXI wieku. Edukacja Biologiczna i Środowiskowa, 2(22), 14-24.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"