BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Dylematy współczesnej edukacji zdrowotnej w nauczaniu wczesnoszkolnym
Data: październik 2003 – listopad 2003
Badacz: Krystyna Dudkiewicz
Abstrakt:

Celem badania było poznanie zawodowych problemów nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej w zakresie oceny skuteczności realizowania treści wychowania zdrowotnego. Zastosowano metodę sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem techniki ankiety. Badaniem objęto 100 nauczycielek czynnych zawodowo i studiujących zaocznie w ośrodkach akademickich w Warszawie, Łodzi i Płocku. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że respondentki dostrzegały potrzebę pogłębiania wiedzy w celu usprawnienia procesu dydaktycznego przy realizacji wychowania zdrowotnego. Stosowano najczęściej odtwórcze metody i techniki wdrażania treści programowych z tego zakresu, badane nie posiadały również wystarczającej znajomości metod i technik aktywizujących. Wśród największych trudności prowadzenia wychowania zdrowotnego wymieniano brak pomocy dydaktycznych i form dokształcających, brak współpracy z rodzicami i ośrodkami akademickimi oraz brak szkolnej opieki medycznej. Poprawa sytuacji szkolnego wychowania zdrowotnego musiałaby się zatem wiązać z organizacją szkoleń, kursów i warsztatów, dofinansowaniem podjętych studiów p profilu wychowania zdrowotnego, tworzenie programów autorskich i umożliwianiem nauczycielom dostępu do nowoczesnych środków dydaktycznych. Zapytane o zmiany własnych zachowań prozdrowotnych w związku z przekazywaniem treści wychowania zdrowotnego, badane powoływały się wyłącznie na zachowania higieniczne, brakowało natomiast odniesień do zmian w zakresie postawy ciała, uzależnień i aktywności ruchowej.

Deskryptory TESE: edukacja zdrowotna, kształcenie na poziomie elementarnym, nauczyciel przedmiotów zintegrowanych, zdrowie, metodyka, szkoła podstawowa
TESE descriptors: health education, basic education, generalist teacher, health, learning theory, primary school
Publikacje:
  • Dudkiewicz, K. (2005). Dylematy współczesnej edukacji zdrowotnej w nauczaniu wczesnoszkolnym. Edukacja Biologiczna i Środowiskowa, 2, 23-27.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"