Abstrakt: |
Celem badania było poznanie zawodowych problemów nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej w zakresie oceny skuteczności realizowania treści wychowania zdrowotnego. Zastosowano metodę sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem techniki ankiety. Badaniem objęto 100 nauczycielek czynnych zawodowo i studiujących zaocznie w ośrodkach akademickich w Warszawie, Łodzi i Płocku. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że respondentki dostrzegały potrzebę pogłębiania wiedzy w celu usprawnienia procesu dydaktycznego przy realizacji wychowania zdrowotnego. Stosowano najczęściej odtwórcze metody i techniki wdrażania treści programowych z tego zakresu, badane nie posiadały również wystarczającej znajomości metod i technik aktywizujących. Wśród największych trudności prowadzenia wychowania zdrowotnego wymieniano brak pomocy dydaktycznych i form dokształcających, brak współpracy z rodzicami i ośrodkami akademickimi oraz brak szkolnej opieki medycznej. Poprawa sytuacji szkolnego wychowania zdrowotnego musiałaby się zatem wiązać z organizacją szkoleń, kursów i warsztatów, dofinansowaniem podjętych studiów p profilu wychowania zdrowotnego, tworzenie programów autorskich i umożliwianiem nauczycielom dostępu do nowoczesnych środków dydaktycznych. Zapytane o zmiany własnych zachowań prozdrowotnych w związku z przekazywaniem treści wychowania zdrowotnego, badane powoływały się wyłącznie na zachowania higieniczne, brakowało natomiast odniesień do zmian w zakresie postawy ciała, uzależnień i aktywności ruchowej. |