BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wartości polityczne w świadomości polskiej młodzieży
Instytucja:
Data: kwiecień 1992 – maj 1992
Badacz: Romuald Holly
Abstrakt:

Przedmiotem badania były wartości polityczne w świadomości polskiej młodzieży. W badaniu uczestniczyło 303 studentów (dobór losowy, proporcjonalny z poszczególnych warszawskich uczelni) oraz 275 uczniów szkół średnich z Warszawy (dobór losowy, proporcjonalny). Do zmiennych zaliczono: wiek, płeć, profil kształcenia, typ szkoły albo uczelni. Uczniowie uczęszczali do klas o profilu: biologiczno-chemicznym, humanistycznym i matematyczno-fizycznym (technicznym). Studentów – ze względu na kierunek studiów – zaliczono do następujących grup: technicznej (Politechnika Warszawska), humanistycznej (Uniwersytet Warszawski, Wyższa Szkoła Pedagogiki Specjalnej), artystycznej (Akademia Sztuk Pięknych, Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna), wyznaniowej (Akademia Teologii Katolickiej, Chrześcijańska Akademia Teologiczna). Większość ankietowanych zgodziła się z opinią Demokracja jest najlepszą formą rządzenia naszym krajem i jego obywatelami (18,7%: zgadzam się w pełni, 30,3%: zgadzam się, 29,4%: zgadzam się częściowo). Wśród uczniów było więcej – niż wśród studentów – osób niezdecydowanych, jaką postawę przyjąć wobec powyższego stwierdzenia. Nie zaobserwowano różnic istotnych statystycznie między osobami o różnym pochodzeniu społecznym (inteligenckie, robotnicze itp.). Najbardziej prodemokratyczne nastawienie miały osoby czerpiące informacje o polityce z prasy codziennej. 65,7% badanej młodzieży uważało, że większość nie może mieć możliwości, by pozbawić praw mniejszości. Niezdecydowanych w tej kwestii było 8,5% studentów i 13,5% uczniów. Ponad 80% ankietowanych potwierdziło, że Przyniesie to nam wiele dobrego, jeśli ludzie wszystkich ras, narodowości, religii i klas społecznych będą mogli uczęszczać wspólnie do szkół państwowych lub prywatnych w naszym kraju. Większość badanych zgodziła się, że Wskazane jest, aby w polityce zatrudnienia nie dyskryminować obywateli różnych ras, płci czy przynależności klasowej. Pełną aprobatę wyraziło 50,9% młodzieży, częściową zaś – 8,8%. Zgodziło się z tym stwierdzeniem 24,9% respondentów. Gdyby nie byli Polakami, respondenci chcieliby być: Amerykanami (16,6% wskazań), Francuzami (13,8%), Kanadyjczykami (10,4%), Anglikami (8,7%), Szwedami (5,9%), Niemcami (4%), Żydami (2,1%) albo Węgrami (1%). Największe poparcie wśród młodzieży miały: Polska Partia Ekologiczna, Unia Demokratyczna i Polska Partia Przyjaciół Piwa. 44,6% młodzieży zgodziło się, że Jeśli polski rząd musi dokonać oszczędności budżetowych, to przede wszystkim powinien zredukować wydatki na zbrojenia. 35,7% badanych wyraziło opinię, że Władza polityczna powinna być tak dalece zdecentralizowana, jak tylko jest to możliwe. Okazało się, że uczniowie dwa razy częściej niż studenci sprzeciwiali się uznaniu wysokiego poziomu moralnego osób niewierzących.

Deskryptory TESE: polityka, wartości obywatelskie, rząd, rządzenie, wiedza, religia, rozumowanie, wychowanie obywatelskie
TESE descriptors: politics, civic values, government, governance, knowledge, religion, reasoning, civics
Publikacje:
  • Holly, R. (red.). (1994). Wartości polityczne w świadomości polskiej młodzieży. Warszawa: Instytut Studiów Politycznych PAN.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"