BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Degradacja?! Kogo? Czego? (Wokół opinii młodzieży zasadniczych szkół zawodowych o programie nauczania i lekturach szkolnych)
Instytucja:
Data: [1997]
Badacz: Ewa Korzeniowska, Przemysław Perz
Abstrakt:

Celem badania było poznanie opinii uczniów zasadniczych szkół zawodowych na temat programu nauczania języka polskiego. W ankiecie wzięło udział 171 osób z dziewięciu szkół zawodowych. 26% uczniów nie potrafiło odpowiedzieć na pytanie: Co współczesna młodzież powinna poznać na lekcjach języka polskiego i czego się nauczyć? Niektórzy nie chcieliby się uczyć niczego podczas zajęć z języka polskiego: Nic nie chciałbym się uczyć; Niczego, ponieważ nie lubię języka polskiego. Wiele osób zwracało uwagę na korzyści z kształcenia językowego: Młodzież powinna dobrze nauczyć się mowy języka polskiego, na lekcjach powinno być dużo czytania lektur z książek przeznaczonych do szkoły, a nie wchodzić w czasy dawniejsze. Na lekcjach języka polskiego powinno być więcej tematów, na których chcieliby wypowiadać się uczniowie, a nie trzymać się planu zajęć. Młodzież chciałaby, żeby podczas lekcji rozmawiano o jej problemach życiowych: Moim zdaniem powinniśmy więcej rozmawiać o życiu. Zajęcia powinny być przygotowaniem do samodzielności. Nauczyciele nie powinni mówić suchym i twardym językiem. Na zajęciach winno być więcej radości, a nie tylko obawa przed złym podejściem nauczyciela. Okazało się, że spośród lektur szkolnych największą popularnością wśród młodzieży z zasadniczych szkół zawodowych cieszyły się Medaliony Zofii Nałkowskiej (73 głosy za pozostawieniem na liście lektur, dziewięć za wykreśleniem). 36 wyraziło się pozytywnie na temat Granicy Nałkowskiej. 36 uczniów proponowało wykreślenie z kanonu lektur Wesela Wyspiańskiego, 24 osoby – Lalki Prusa, a 17 – Chłopów Reymonta. Ponad 80 osób nie zaproponowało żadnych uzupełnień w kanonie lektur. Pozostali podawali pozycje z literatury sensacyjnej, przygodowej, kryminalnej, fantastycznej albo erotycznej. Tylko 14,6% badanych zadeklarowało, że czytają wszystkie lektury szkolne. 24,6% w ogóle nie czytało lektur. Powodem niskiej frekwencji jest brak zainteresowania lekturami szkolnymi, które dla uczniów są nudne, niezrozumiałe i za długie: Niektóre są bardzo trudne (…), wielu nie rozumiem, są pisane staroświeckim językiem o rzeczach, które mnie nie interesują. Dla wybranych uczniów lektury są ciekawe i pouczające, ale niektórzy czytają ze względu na przymus ze strony nauczyciela albo z powodu obawy przed negatywną oceną. Wyniki badania wskazują, że warto byłoby zmienić program kształcenia z języka polskiego w zasadniczych szkołach zawodowych – z uwzględnieniem uwarunkowań dydaktycznych i właściwości uczniów. Do możliwości uczniów (którzy mają często problemy z czytaniem i pisaniem) należy dostosować cele kształcenia, materiał nauczania i propozycje lekturowe. Warto również duży nacisk położyć na kształcenie językowe.

Deskryptory TESE: polski, literatura, literatura dla dzieci i młodzieży, kompetencje językowe, kompetencje, ortografia, pisanie, umiejętności komunikowania się, umiejętność mówienia, umiejętności pisania, młodzież
TESE descriptors: Polish, literature, children's and youth literature, language skills, competence, spelling, writing, communicative competences, oral skills, written skills, youth
Publikacje:
  • Korzeniowska, E. i Perz, P. (1997). Degradacja?! Kogo? Czego? (Wokół opinii młodzieży zasadniczych szkół zawodowych o programie nauczania i lekturach szkolnych). Wiadomości, Głosy, Rozmowy o Szkole, 11, 15-16.
  • Korzeniowska, E. i Perz, P. (1997). Degradacja?! Kogo? Czego? (Wokół opinii młodzieży zasadniczych szkół zawodowych o programie nauczania i lekturach szkolnych). Wiadomości, Głosy, Rozmowy o Szkole, 12, 8-9.
  • Korzeniowska, E. i Perz, P. (1998). Degradacja?! Kogo? Czego? (Wokół opinii młodzieży zasadniczych szkół zawodowych o programie nauczania i lekturach szkolnych). Wiadomości, Głosy, Rozmowy o Szkole, 1, 6-8.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"