Abstrakt: |
Celem badania było określenie poziomu wiadomości i umiejętności nauczycieli kultury fizycznej w zakresie resuscytacji oraz ich opinii o potrzebie przygotowania nauczyciela do prowadzenia resuscytacji. Badaniem objęto 73 nauczycieli kultury fizycznej ze szkół podstawowych, zawodowych i średnich w Białej Podlaskiej. Zastosowano ankietę-test z Przewodnika uczestnika kursu resuscytacji krążeniowo-oddechowej (RKO) metodą Laerdala, sprawdzian umiejętności z RKO na fantomie Resusci anne. Ankiety wypełniło 70 osób, do sprawdzianu umiejętności przystąpiły 22. Wyniki wykazały, że poziom wiadomości z zakresu RKO był u badanej grupy niski; nikt nie zakończył skutecznie resuscytacji prowadzonej na fantomie, przed przystąpieniem do reanimacji i w jej trakcie badani popełniali wiele błędów. 34 nauczycieli nie ukończyło żadnego szkolenia z zakresu RKO; 90% badanych uważało, że rzetelny poziom wiadomości i umiejętności z zakresu RKO jest koniecznym uzupełnieniem kwalifikacji zawodowych; tylko połowa uczestników szkolenia z reanimacji miała możliwość praktycznego ćwiczenia na fantomie; 10% badanych uważało się za przygotowanych do udzielania pierwszej pomocy przedlekarskiej. W ciągu ostatnich trzech lat 32 nauczycieli nie odbyło żadnego szkolenia ani nie uczestniczyło w kursie z zakresu RKO lub pierwszej pomocy; większość uważała, że należy do grupy zawodowej, która powinna posiadać podstawowe wiadomości i umiejętności z zakresu resuscytacji. Stwierdzono, że badani nauczyciele nie są przygotowani do udzielania pomocy uczniom, którzy znaleźliby się w stanie zagrożenia zdrowia lub życia, wymagającym zastosowania czynności resuscytacyjnych. |
Publikacje: |
- Otto, R., Otto, E. i Witkowski, M. (1997). Czy nauczyciel jest w stanie pomóc? Z badań nad oceną przygotowania nauczycieli kultury fizycznej do udzielania pierwszej pomocy przez stosowanie zabiegów resuscytacyjnych. Lider, 7-8, 20-21.
|