BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Czy nauczyciel jest w stanie pomóc? Z badań nad oceną przygotowania nauczycieli kultury fizycznej do udzielania pierwszej pomocy przez stosowanie zabiegów resuscytacyjnych
Instytucja:
Data: październik 1993 – listopad 1993
Badacz: Elżbieta Otto, Roman Otto, Mieczysław Witkowski
Abstrakt:

Celem badania było określenie poziomu wiadomości i umiejętności nauczycieli kultury fizycznej w zakresie resuscytacji oraz ich opinii o potrzebie przygotowania nauczyciela do prowadzenia resuscytacji. Badaniem objęto 73 nauczycieli kultury fizycznej ze szkół podstawowych, zawodowych i średnich w Białej Podlaskiej. Zastosowano ankietę-test z Przewodnika uczestnika kursu resuscytacji krążeniowo-oddechowej (RKO) metodą Laerdala, sprawdzian umiejętności z RKO na fantomie Resusci anne. Ankiety wypełniło 70 osób, do sprawdzianu umiejętności przystąpiły 22. Wyniki wykazały, że poziom wiadomości z zakresu RKO był u badanej grupy niski; nikt nie zakończył skutecznie resuscytacji prowadzonej na fantomie, przed przystąpieniem do reanimacji i w jej trakcie badani popełniali wiele błędów. 34 nauczycieli nie ukończyło żadnego szkolenia z zakresu RKO; 90% badanych uważało, że rzetelny poziom wiadomości i umiejętności z zakresu RKO jest koniecznym uzupełnieniem kwalifikacji zawodowych; tylko połowa uczestników szkolenia z reanimacji miała możliwość praktycznego ćwiczenia na fantomie; 10% badanych uważało się za przygotowanych do udzielania pierwszej pomocy przedlekarskiej. W ciągu ostatnich trzech lat 32 nauczycieli nie odbyło żadnego szkolenia ani nie uczestniczyło w kursie z zakresu RKO lub pierwszej pomocy; większość uważała, że należy do grupy zawodowej, która powinna posiadać podstawowe wiadomości i umiejętności z zakresu resuscytacji. Stwierdzono, że badani nauczyciele nie są przygotowani do udzielania pomocy uczniom, którzy znaleźliby się w stanie zagrożenia zdrowia lub życia, wymagającym zastosowania czynności resuscytacyjnych.

Deskryptory TESE: nauczyciel przedmiotu, wychowanie fizyczne, zdrowie, problemy zdrowotne, kompetencje
TESE descriptors: specialist teacher, physical education, health, health problems, competence
Publikacje:
  • Otto, R., Otto, E. i Witkowski, M. (1997). Czy nauczyciel jest w stanie pomóc? Z badań nad oceną przygotowania nauczycieli kultury fizycznej do udzielania pierwszej pomocy przez stosowanie zabiegów resuscytacyjnych. Lider, 7-8, 20-21.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"