BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Postawy młodzieży szkół podstawowych wobec uzależnień i ich profilaktyki na tle prezentowanej wiedzy o szkodliwości wybranych środków
Data: 1996
Badacz: Maria Gacek
Abstrakt:

Celem badania było określenie stosunku młodzieży do substancji uzależniających i działań profilaktyczno-wychowawczych w szkole. Badaniem objęto 150 uczniów klas siódmych i ósmych szkół podstawowych, w których nie realizowano programu wczesnej prewencji uzależnień. Prawie wszyscy badani zgadzali się, że młodzież powinna być edukowana w zakresie chronienia się przed nałogami. 92% uważało się za niedoinformowanych w zakresie skutków nadużywania środków odurzających.44% zgodziło się ze stwierdzeniem, że świadomość toksyczności substancji uzależniających wpływa na zachowania młodzieży. 88% dostrzegało konieczność podejmowania działań o charakterze wczesnej prewencji uzależnień. 75% uznało, że odpowiednie programy mają znaczenie dla kształtowania postaw i zachowań prozdrowotnych. Tylko 20% oceniło przygotowanie nauczycieli do podejmowania edukacji dotyczącej uzależnień jako dobre. Zapobieganie uzależnieniom dzieci i młodzieży 44% uznało za zadanie rodziców, 48% za zadanie szkoły. Według 80% badanych istotnym ogniwem profilaktyki jest kształtowanie osobowości młodego człowieka. Wszyscy byli zgodni, że nadużywanie środków odurzających stanowi zagrożenie dla życia i zdrowia człowieka; 44% uważało, że przedstawiane niebezpieczeństwa wynikające z nadużywania są wyolbrzymione. 80% było zdecydowanych nie ulegać nałogom; 28% uważało, że nie ma nic złego w okazjonalnym eksperymentowaniu z papierosami, alkoholem i narkotykami. Prawie wszyscy zgadzali się, że namawianie innych do prób z substancjami uzależniającymi jest naganne. 84% podzielało pogląd, że należy chronić innych przez środkami odurzającymi. Blisko połowa uważała, że problem uzależnień jest bardzo ważny społecznie i powinien być przedmiotem troski państwa. Jedna trzecia uważała, że narkotyzowanie się powinno być karane ze względu na zagrożenie dla innych. 68% wyrażało przekonanie, że zdolność wywoływania uzależnienia przez papierosy, alkohol i narkotyki jest podobna, ale narkomania stwarza większe problemy społeczne i zdrowotne. Połowa stwierdziła, że droga od pierwszego kontaktu z narkotykiem do uzależnienia jest daleka; nieco więcej uważało, że łatwo uzależnić się od papierosów; 72% badanych miało świadomość nakładania się różnych nałogów. Według badanych największym problemem było nadużywanie papierosów – 38%, alkoholu – 28%, narkotyków – 12%. Połowa stwierdziła, że pilnie potrzebne są działania profilaktyczno-wychowawcze w środowisku rówieśniczym. W teście wiadomości o szkodliwości palenia papierosów uzyskano 54,7% odpowiedzi prawidłowych, w teście o alkoholu – 87%, w teście o narkotykach – 68,7%.

Deskryptory TESE: profilaktyka, edukacja zdrowotna, uczeń, zdrowie, szkoła podstawowa, postawa, choroba
TESE descriptors: prevention, health education, pupil, health, primary school, attitude, illness
Publikacje:
  • Gacek, M. (1997). Postawy młodzieży szkół podstawowych wobec uzależnień i ich profilaktyki na tle prezentowanej wiedzy o szkodliwości wybranych środków. Lider, 10, 11.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"