BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Postawy młodzieży szkolnej wobec siebie, szkoły, rówieśników oraz ich determinanty
Instytucja:
Data: [1998]
Badacz: Monika Maciejewska
Abstrakt:

Celem badania było poznanie postaw dzieci do siebie, szkoły i rówieśników; przeprowadzono je w ramach szerszych badań dotyczących jakości kształcenia. Badaniem objęto ogółem 241 uczniów klas trzecich i 250 uczniów klas siódmych szkół podstawowych. Zastosowano kwestionariusz zbudowany w oparciu o werbalną technikę projekcyjną niedokończonych zdań (50 zdań). Stwierdzono, że wyniki wykazały istotne zależności między wiekiem badanych a prezentowanymi postawami wobec siebie, szkoły i rówieśników. W klasie trzeciej postawę pozytywną wobec siebie prezentowało 60,3% dzieci, negatywną 5,37%, w klasie siódmej odpowiednio 49,2% i 14,6%. Postawę negatywną wobec szkoły prezentowało 36,8% uczniów klas trzecich i 60,7% uczniów klas siódmych. Postawy pozytywne wobec grupy rówieśniczej prezentowało 17,7% uczniów klas trzecich i 32,8% uczniów klas siódmych, negatywne odpowiednio 7,85% i 14,4%. Istotne zróżnicowanie w zakresie postawy w stosunku do siebie występowało w zależności od płci dziecka – postawę pozytywną prezentowało 62,9% dziewcząt i 36,76% chłopców, obojętną – 25% i 76,32%; wobec ocen z zachowania – pozytywną postawę prezentowało 72,41% uczniów ocenianych na 5 i 27,77% uczniów ocenianych na 2; wobec powtarzania po raz drugi tej samej klasy – wśród uczniów drugorocznych dominowały postawy obojętne – 41,37%, także negatywne – 27,58%. Miejsce zamieszkania i sytuacja panująca w rodzinie nie wpływały na obraz samego siebie u uczniów. Wśród uczniów klas siódmych zdecydowanie dominowała postawa negatywna w stosunku do szkoły; zmienne modyfikowały ją nieznacznie, najsilniej wpływały na nią płeć i miejsce zamieszkania – pozytywną postawę prezentowało 27,64% dziewcząt i 11,19% chłopców, negatywną 51,21% i 69,4%; w mieście postawę negatywną prezentowało 65,42% uczniów, na wsi 47,82%, postawę pozytywną odpowiednio 15,95% i 27,63%. Negatywną postawę wobec szkoły prezentowało 70,49% dzieci z rodzin ubogich, 77,77% uczniów z oceną 2 z zachowania. Uczniowie klas siódmych w 40,5% prezentowali postawę obojętną wobec rówieśników; osoby, których zachowanie oceniano jako wzorowe, w 41,07% procentach prezentowały postawę pozytywną i w 8,92% negatywną, osoby o zachowaniu nieodpowiednim w 5,55% prezentowały postawę negatywną, w 72,22% obojętną. W grupie dzieci z rodzin alkoholowych postawę negatywną wobec rówieśników prezentowało 15,68%. W pozostałych grupach wyłonionych przez analizę zmiennych niezależnych procentowy udział uczniów o postawie pozytywnej był wyższy niż uczniów o postawie negatywnej; istotne zależności statystyczne odnotowano w przypadku płci.

Deskryptory TESE: postawa, postawa wobec szkoły, wiek, płeć, płeć męska, złe sprawowanie, uczeń, szkoła podstawowa, miejsce zamieszkania, relacje interpersonalne, samoocena, płeć żeńska
TESE descriptors: attitude, attitude towards school, age, gender, male, misconduct, pupil, primary school, place of residence, interpersonal relations, self-evaluation, female
Publikacje:
  • Maciejewska, M. (1999). Postawy młodzieży szkolnej wobec siebie, szkoły, rówieśników oraz ich determinanty. W: J. Górniewicz (red.), Młodzież jako przedmiot badań naukowych. Konteksty teoretyczne i metodologiczne (s. 117-131). Olsztyn: Wyższa Szkoła Pedagogiczna.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"