BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Postawy młodzieży szkolnej wobec przedmiotów artystycznych w szkole
Instytucja:
Data: marzec 1997 – listopad 1997
Badacz: Józef Górniewicz
Abstrakt:

Przedmiotem badania były postawy młodzieży szkolnej wobec treści artystycznych w szkole. Badaniem objęto 1600 uczniów , jednak tylko 1020 zestawów narzędzi badawczych spełniało kryteria poprawności formalnej. Wśród osób, które poprawnie wypełniły zestawy, było 62,74% dziewcząt, 37,25% uczniów czternastoletnich, 30,24% piętnastoletnich, 11,07% siedemnastoletnich. 30,29% badanych pochodziło z miast powyżej 100 tysięcy mieszkańców, 14,9% zaś – ze wsi. Wśród badanych najwięcej było uczniów ostatnich dwóch klas szkoły podstawowej – 47,35%, najmniej – uczniów szkół zawodowych i techników (20,29%). Materiały zbierano w szkołach z województw: krakowskiego, bielsko-bialskiego, piotrkowskiego, łódzkiego, toruńskiego, olsztyńskiego, elbląskiego i ciechanowskiego. Badania zostały przeprowadzone przez studentów zaocznych na kierunkach: wychowanie plastyczne, wychowanie muzyczne, socjologia, pedagogika i psychologia, a także przez nauczycieli akademickich z Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Olsztynie, z Wydziału Pedagogiczno-Artystycznego Uniwersytetu Śląskiego, Akademii Muzycznej w Krakowie oraz Uniwersytetu Łódzkiego. Do pomiaru wykorzystano m.in. ankietę, test wiedzy o sztuce oraz kwestionariusz niedokończonych zdań. 57,15% uczniów stwierdziło, że przedmioty artystyczne realizowane są w szkołach wystarczająco jak na ich potrzeby. Duża część badanych jednak chciałaby, żeby przedmioty takie jak muzyka albo plastyka odbywały się codziennie, bo bardziej związane są z rzeczywistością niż przedmioty teoretyczne. W opinii 5,58% uczniów nie powinno nauczać się w szkołach ani muzyki, ani plastyki. Według blisko 70% uczniów zajęcia artystyczne powinny odbywać się w luźnej atmosferze; uczniowie po takich zajęciach chcieliby poczuć się zrelaksowani. 55,68% badanych oczekiwało od przedmiotów artystycznych doskonalenia własnych umiejętności twórczych. 33,93% respondentów chciałoby na muzyce albo plastyce odpocząć od innych stresujących przedmiotów. 24,41% ankietowanych wolałoby pogłębiać na lekcjach tego typu wiedzę z różnych dziedzin sztuki. 45,29% badanych uznało, że zajęcia artystyczne wyzwalają w uczniach inwencję twórczą. Chociaż respondenci dostrzegają wartość nauczania przedmiotów artystycznych, to aż 63,62% stwierdziło, że powinny to być lekcje nadobowiązkowe, bo mają unikalny charakter, podczas zajęć panuje swobodna atmosfera, nauczyciele dysponują dowolnymi formami realizowania programu. W przekonaniu większości nauczyciel przedmiotów tego typu powinien być artystą. Idealnego nauczyciela przedmiotów artystycznych powinny cechować m.in.: żywa wyobraźnia, oryginalność spojrzenia na świat, w dalszej kolejności – fachowe przygotowanie do nauczania przedmiotu, sprawiedliwe ocenianie prac artystycznych uczniów, punktualność, zaangażowanie w estetyzację środowiska materialnego szkoły. Około 40% uczniów przyjmowało pozytywne postawy wobec sztuki i przedmiotów artystycznych, 25% zaś – negatywne. Dziewczęta były częściej pozytywnie nastawione do przedmiotów artystycznych w szkole i nauczycieli tych przedmiotów niż chłopcy; odsetek pozytywnych opinii w obu grupach wyniósł odpowiednio: 52,5% oraz 36,84%.
 

Deskryptory TESE: edukacja artystyczna, zajęcia twórcze, muzyka, postawa wobec szkoły, nauczyciel przedmiotu, przedmiot nauczania, edukacja muzyczna, edukacja plastyczna
TESE descriptors: art education, creative activities, music, attitude towards school, specialist teacher, curriculum subject, music education, drawing
Publikacje:
  • Górniewicz, J. (1999). Postawy młodzieży szkolnej wobec przedmiotów artystycznych w szkole (doniesienie z badań). Wychowanie na co Dzień, 4/5, 17-21.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"