BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Równe Szanse – raport z badań dotyczących zjawiska biedy i ubóstwa wśród rybnickich uczniów
Instytucja:
Data: 1 marca 2010 – 30 kwietnia 2010
Badacz:
Abstrakt:

Celem badania była analiza skali ubóstwa oraz wykluczenia społecznego wśród dzieci uczęszczających do szkół podstawowych w Rybniku. Badanie zrealizowano w ramach programu 2010: Europejski Rok Walki z Ubóstwem i Wykluczeniem Społecznym w 15 rybnickich szkołach podstawowych. Do zebrania materiału posłużono się anonimową ankietą dla nauczycieli i wychowawców oraz rodziców dzieci. Analizę oparto na 300 wypełnionych kwestionariuszach (150 przez nauczycieli i 150 przez rodziców). Ankietę zrealizowano w trzech dobranych lokalizacjach: centrum miasta, południowych dzielnicach szczególnie dotkniętych zjawiskiem ubóstwa oraz pozostałych dzielnicach o charakterze podmiejskiej zabudowy. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że 2% dzieci w ciągu ostatniego roku przynajmniej raz nie otrzymało pomocy lekarza, wtedy kiedy było to potrzebne (w większości przypadków z powodu zbyt dużych kosztów). Zgromadzone dane wykazały również, że około 10% badanej grupy nie odżywia się właściwie (w tym 2% dzieci dotkniętych było poważnym niedożywieniem). Ponadto okazało się, że 2% dzieci nie miało wszystkich potrzebnych podręczników lub książek; niemal 7% nie miało komputera, a 8% dostępu do internetu (TIK). Dodatkowo ustalono, że 20% dzieci nie uczęszczało na żadne zajęcia pozalekcyjne (nawet darmowe).

Deskryptory TESE: szkoła podstawowa, równość szans, nierówność społeczna, poziom życia, rozwój dziecka, środowisko społeczno-kulturowe, niedostateczne osiągnięcia w nauce, Internet, technologia informacyjno-komunikacyjna
TESE descriptors: primary school, equal opportunity, social inequality, standard of living, child development, socio-cultural environment, re-assessment, Internet, ICT
Publikacje:
  • Równe Szanse – raport z badań dotyczących zjawiska biedy i ubóstwa wśród rybnickich uczniów. (2010). Pobrane z http://www.cris.org.pl/images/files/Raport%20R%C3%B3wne%20Szanse%202010.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"