Obserwuj
Tytuł badania: |
Równe Szanse – raport z badań dotyczących zjawiska biedy i ubóstwa wśród rybnickich uczniów |
Instytucja: |
|
Data: |
1 marca 2010 – 30 kwietnia 2010 |
Badacz: |
|
Abstrakt: |
Celem badania była analiza skali ubóstwa oraz wykluczenia społecznego wśród dzieci uczęszczających do szkół podstawowych w Rybniku. Badanie zrealizowano w ramach programu 2010: Europejski Rok Walki z Ubóstwem i Wykluczeniem Społecznym w 15 rybnickich szkołach podstawowych. Do zebrania materiału posłużono się anonimową ankietą dla nauczycieli i wychowawców oraz rodziców dzieci. Analizę oparto na 300 wypełnionych kwestionariuszach (150 przez nauczycieli i 150 przez rodziców). Ankietę zrealizowano w trzech dobranych lokalizacjach: centrum miasta, południowych dzielnicach szczególnie dotkniętych zjawiskiem ubóstwa oraz pozostałych dzielnicach o charakterze podmiejskiej zabudowy. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że 2% dzieci w ciągu ostatniego roku przynajmniej raz nie otrzymało pomocy lekarza, wtedy kiedy było to potrzebne (w większości przypadków z powodu zbyt dużych kosztów). Zgromadzone dane wykazały również, że około 10% badanej grupy nie odżywia się właściwie (w tym 2% dzieci dotkniętych było poważnym niedożywieniem). Ponadto okazało się, że 2% dzieci nie miało wszystkich potrzebnych podręczników lub książek; niemal 7% nie miało komputera, a 8% dostępu do internetu (TIK). Dodatkowo ustalono, że 20% dzieci nie uczęszczało na żadne zajęcia pozalekcyjne (nawet darmowe). |
Deskryptory TESE: |
szkoła podstawowa, równość szans, nierówność społeczna, poziom życia, rozwój dziecka, środowisko społeczno-kulturowe, niedostateczne osiągnięcia w nauce, Internet, technologia informacyjno-komunikacyjna |
TESE descriptors: |
primary school, equal opportunity, social inequality, standard of living, child development, socio-cultural environment, re-assessment, Internet, ICT |
Publikacje: |
- Równe Szanse – raport z badań dotyczących zjawiska biedy i ubóstwa wśród rybnickich uczniów. (2010). Pobrane z http://www.cris.org.pl/images/files/Raport%20R%C3%B3wne%20Szanse%202010.pdf
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.