BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Równość życiowych szans?
Projekt badawczy:
  • Aktualne problemy i wydarzenia
pokaż badania
Typ badania: cykliczne
Instytucja:
Data: 4 lutego 1999 – 9 lutego 1999
Badacz: Macieja Falkowska
Abstrakt:

Przedmiotem badania było postrzeganie struktury społecznej i społecznej mobilności. Respondentów pytano również o poglądy na temat perspektyw dzisiejszej młodzieży, opinie o równości szans na awans społeczny, postrzeganie warunków życiowego sukcesu. W badaniu uczestniczyło 111 dorosłych Polaków; próba miała charakter losowo-adresowy. 13% badanych uważało, że młodzież ma obecnie większe szanse na osiągnięcie sukcesu niż ich rówieśnicy 10 lat temu. 17% osób uważało, że szanse młodzieży na sukces są raczej większe, 32% – raczej mniejsze, 32% – zdecydowanie mniejsze (6%: trudno powiedzieć). Wśród badanych przekonanych o mniejszych szansach młodzieży na sukces znaleźli się przede wszystkim: mieszkańcy wsi (77%), respondenci o najniższych dochodach (81%), rolnicy (94%), robotnicy niewykwalifikowani (83%) i wykwalifikowani (71%). Opinie o większych szansach formułowali respondenci z wyższym wykształceniem (59%), przedstawiciele kadry kierowniczej i inteligencji (60%), uczniowie i studenci (52%), mieszkańcy wielkich miast (58%). Za najważniejszą cechę dyskryminacyjną w osiągnięciu sukcesu przez młodzież uważano zamożność i wysokie stanowiska rodziców. 45% badanych twierdziło, że dzieci robotników i chłopów mają równe szanse w osiągnięciu sukcesów, 40% jednak sądziło, że dzieci robotników w porównaniu z dziećmi chłopów były w korzystniejszej sytuacji. Do warunków powodzenia w życiu badani zaliczali: wykształcenie (90%), wysokie kwalifikacje zawodowe (90%), znajomości i protekcję (90%), inicjatywę i przedsiębiorczość (90%).

Deskryptory TESE: młodzież, edukacja, absolwent, pewność siebie, uzdolniony, ustawiczne doskonalenie zawodowe
TESE descriptors: youth, education, school leaver, self-confidence, gifted, continuing professional development
Publikacje:
  • Falkowska, M. (oprac.). (1999). Równość życiowych szans? Pobrane z http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/1999/K_048_99.PDF
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"