BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Reforma edukacji narodowej – opinie i postulaty
Projekt badawczy:
  • Aktualne problemy i wydarzenia
pokaż badania
Kolejne lata cyklu: 1996 2000 2001
Typ badania: cykliczne
Instytucja:
Data: maj 1996
Badacz:
Abstrakt:

Celem badania było zebranie opinii dorosłych Polaków na temat reformy edukacji. Badana próba liczyła 1152 osoby. Zdaniem 71% respondentów reforma edukacji jest pilna i potrzebna. 2% badanych uważało, że w Polsce reforma edukacji jest zbędna. W opinii 19% ankietowanych reforma taka jest potrzebna, ale nie najpilniejsza z powodu konieczności wprowadzenia innych reform w kraju. 40% respondentów uważało, że najważniejszym problemem szkolnictwa w Polsce jest zła sytuacja materialna. 27% badanych negatywnie oceniło program nauczania. 20% ankietowanych twierdziło, że nauczyciele otrzymują zbyt małe wynagrodzenie, 15% zaś wskazało, że takimi problemami są: złe wyposażenie szkół w pomoce naukowe i niskie kompetencje nauczycieli. 2% ankietowanych wymieniło patologie społeczne istniejące w szkołach. 2% badanych skarżyło się na zbyt małą liczbę zajęć pozalekcyjnych, a 1% na zbyt małą opiekę (np. lekarską) nad uczniami. Respondenci uważali, że reforma szkolnictwa w Polsce powinna polegać przede wszystkim na: dostosowaniu programu nauczania do wymogów rynku pracy (93%), poprawie programu nauczania (87%), lepszym wynagradzaniu nauczycieli (80%), stworzeniu większej liczby szkół (52%). 58% badanych opowiedziało się przeciwko zmniejszaniu liczby godzin lekcyjnych i liczby przedmiotów, a 48% przeciw popieraniu szkół niepaństwowych (społecznych i prywatnych). 59% respondentów twierdziło, że w szkołach wyższych powinno kształcić się więcej osób (w tym 71% osób z wyższym wykształceniem). 25% poparło obecną liczbę studentów, 3% zaś zmniejszyłoby ją. Okazało się, że bardziej skłonni do zwiększenia liczby studentów byli respondenci pozytywnie oceniający własną pozycję materialną. 1% badanych uważało, że nie powinno być obowiązku szkolnego. 34% respondentów opowiedziało się za górną granicą obowiązku szkolnego – do ukończenia 18. roku życia. W opinii 41% ankietowanych obowiązek finansowania szkolnictwa powinien należeć do rządu, a zdaniem 48% do władz gminnych albo miejskich. Wśród zwolenników samorządowej administracji było 68% osób, które w najbliższych wyborach zagłosowałyby na Unię Wolności. 46% badanych opowiedziało się za bezpłatną nauką w szkołach wyższych, ale tyle samo twierdziło, że nauka na wyższych uczelniach powinna być częściowo odpłatna. Częściową odpłatność aprobowali badani z wyższym wykształceniem i bardzo dobrą pozycją materialną.

Deskryptory TESE: reforma szkolnictwa, opłaty za naukę, reforma programu nauczania, administracja, finansowanie edukacji
TESE descriptors: educational reform, tuition fees, curriculum reform, administration, financing of education
Publikacje:
  • CBOS. (1996). Reforma edukacji narodowej – opinie i postulaty. Pobrane z http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/1996/K_093_96.PDF
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"