BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Opinie o potrzebie wychowania seksualnego w szkołach
Projekt badawczy:
  • Aktualne problemy i wydarzenia
pokaż badania
Instytucja:
Data: 16 stycznia 1998 – 20 stycznia 1998
Badacz:
Abstrakt:

Przedmiotem badania były opinie dorosłych Polaków o potrzebie wychowania seksualnego w szkołach. Badaniem objęto próbę 1153 osób; dobór miał charakter losowy. Większość respondentów przyznała, że obowiązek przekazywania dzieciom wiedzy o seksualności człowieka spoczywa zarówno na rodzicach, jak i na szkole. Zdaniem 25% badanych to rodzice przede wszystkim powinni tego typu wiedzę przekazywać dzieciom, a zdaniem 4% badanych – obowiązek ten spoczywa przede wszystkim na szkole. 1% ankietowanych uznało, że ani szkoła, ani rodzice nie mają obowiązku informować dzieci o seksualności człowieka. 4% badanych nie zajęło stanowiska w tej sprawie. Wśród osób uczestniczących w praktykach religijnych kilka razy w tygodniu 47% badanych wyraziło opinię, że obowiązek edukacji seksualnej spoczywa głównie na rodzicach. Okazało się ponadto, że kobiety nieco częściej niż mężczyźni (odpowiednio: 29% i 20%) były zdania, że wiedzę o seksualności człowieka powinni przekazywać dzieciom rodzice. Przypuszcza się, że ten odsetek wynika z faktu, że to matki częściej niż ojcowie przeprowadzają rozmowy uświadamiające z dziećmi. O konieczności prowadzenia zajęć z wiedzy o seksualności było przekonanych 35% respondentów (zdecydowanie potrzebne). 42% odpowiedziało na pytanie o zapotrzebowanie na takie zajęcia: raczej potrzebne. 6% badanych uważało, że edukacja seksualna w szkołach jest zdecydowanie niepotrzebna, 12% raczej niepotrzebna; 5% nie umiało odpowiedzieć na to pytanie. Okazało się, że za wprowadzeniem do szkół edukacji seksualnej opowiedzieli się przede wszystkim: najmłodsi badani (44%), uczniowie i studenci (50%), mieszkańcy dużych miast, osoby z wyższym i średnim wykształceniem, przedstawiciele kadry kierowniczej i inteligencji (54%), osoby nieuczestniczące w praktykach religijnych (51%), identyfikujące się z orientacją lewicową (46%). Przeciwko szkolnej edukacji seksualnej było 33% spośród osób najstarszych, 27% z wykształceniem podstawowym, 39% praktykujących kilka razy w tygodniu, opowiadających się za orientacją prawicową (25%). 45% badanych wolałoby, żeby wychowanie seksualne prowadzono jako odrębny przedmiot, a w opinii 39% wiedza z tej dziedziny powinna być wprowadzana w ramach zajęć z innych przedmiotów. 7% respondentów w ogóle nie wprowadziłoby wychowania seksualnego do szkół.

Deskryptory TESE: wychowanie moralne, wychowanie seksualne, wiedza, uczestnictwo rodziców, uczestnictwo nauczycieli, przedmiot nauczania
TESE descriptors: moral education, sex education, knowledge, parent participation, teacher participation, curriculum subject
Publikacje:
  • CBOS. (1998). Opinie o potrzebie wychowania seksualnego w szkołach. Pobrane z http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/1998/K_023_98.PDF
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"