BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wydatki rodziców na edukację dzieci w wieku szkolnym (1997)
Projekt badawczy:
  • Aktualne problemy i wydarzenia
pokaż badania
Kolejne lata cyklu: 1996 1997 1998 1999 2000 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014
Typ badania: cykliczne
Instytucja:
Data: 24 września 1997 – 29 września 1997
Badacz:
Abstrakt:

Celem badania była charakterystyka wydatków rodziców na edukację dzieci w wieku szkolnym. W badaniu uczestniczyło 1170 dorosłych mieszkańców Polskich. Dobór próby miał charakter losowy. W związku z początkiem roku szkolnego wydatki rodziców (na czesne, ubezpieczenie, podręczniki, przybory szkolne; N = 387 posiadających dzieci w wieku szkolnym) wyniosły: nic: 1%, do 100 zł: 5%, 101–200 zł: 17%, 201–300 zł: 24%, 301–500 zł: 30%, 501–800 zł: 12%, powyżej 800 zł: 10%. Na jedno dziecko rodzice wydali średnio 270 zł. Największy koszt związany z rozpoczęciem roku szkolnego ponieśli rodzice o najwyższym statusie zawodowo-społecznym, osoby z wyższym wykształceniem, przedstawiciele inteligencji i kadry kierowniczej, prywatni przedsiębiorcy, osoby o najwyższych dochodach na jednego członka rodziny. We wszystkich tych grupach średni koszt na jedno dziecko wyniósł około 350 zł. Najgorzej sytuowane rodziny wydały średnio na jedno dziecko 225 zł. Okazało się ponadto, że wydatki poniesione przez rodziców z podstawowym, zawodowym i średnim wykształceniem były bardzo zbliżone. W rodzinach chłopskich na jedno dziecko wydano 296 zł (być może jest to wynik opłat za internat, stancję i dojazdy). W rodzinach, w których jedno z rodziców było rencistą, na dziecko wydano średnio 187 zł. Jeśli jedno z rodziców pozostawało na bezrobociu, średni wydatek na jedno dziecko wynosił 203 zł. 41% respondentów zamierzało opłacać dziecku dodatkowe zajęcia pozaszkolne, 59% nie planowało takich wydatków. Rodzice, którzy zdecydowali się wysyłać dzieci na dodatkowe lekcje, wybierali najczęściej zajęcia z: języków obcych (67%), korepetycje, kursy przygotowawcze (21%), zajęcia sportowe (20%). 16% wybrało zajęcia artystyczne, 6% informatykę albo kurs komputerowy, a 3% inne. Średni miesięczny wydatek na dodatkowe zajęcia wynosił 147 zł, na jedno dziecko zaś – 123 zł. Co dziesiąta osoba wydawała miesięcznie ponad 200 zł na zajęcia dodatkowe dla dzieci. Czynnikami różnicującymi szanse dziecka na dodatkowe zajęcia były: wykształcenie rodziców, ich kwalifikacje zawodowe i dochody. Okazało się, że dzieci rolników, robotników wykwalifikowanych oraz rencistów i emerytów miały trzy razy mniejsze szanse na dodatkowe lekcje niż uczniowie z rodzin inteligenckich albo prywatnych przedsiębiorców. Na korepetycje i kursy przygotowawcze uczęszczało 18% dzieci z najlepiej sytuowanych rodzin, ponad 10% uzyskujących średnie dochody i blisko 5% najuboższych. Okazało się ponadto, że korzystanie z korepetycji najpopularniejsze było we wschodnim regionie Polski (22%), mniej w środkowym (17%).

Deskryptory TESE: opłaty za naukę, kształcenie na poziomie elementarnym, opieka nad dzieckiem, opieka nad młodzieżą, ograniczony dostęp, pochodzenie społeczne
TESE descriptors: tuition fees, basic education, childcare, youth protection, restricted access, social background
Publikacje:
  • CBOS. (1997). Wydatki rodziców na edukację dzieci w wieku szkolnym. Pobrane z http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/1997/K_130_97.PDF
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"