BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Dostępność szkół w Polsce
Projekt badawczy:
  • Aktualne problemy i wydarzenia
pokaż badania
Typ badania: cykliczne
Instytucja:
Data: 2 września 1994 – 5 września 1994
Badacz: Hanna Gulczyńska, Mirosława Jastrząb-Mrozicka
Abstrakt:

Przedmiotem badania była dostępność szkół w Polsce. W badaniu uczestniczyło 1219 dorosłych Polaków. Dobór próby miał charakter losowy. Na podstawie odpowiedzi respondentów wyróżniono następujące uwarunkowania, które mają bardzo duże znaczenie przy wyborze szkoły: uzdolnienia ucznia, zainteresowania ucznia, profil nauczania, poziom nauczania, perspektywy dalszej nauki, koszt nauki, odległość szkoły od domu, łatwość dostania się do szkoły, pewność zatrudnienia absolwentów, możliwość szybkiego zdobycia zawodu, zawód rodziców albo tradycje zawodowe rodziny oraz status szkoły (państwowa albo niepaństwowa). Najmniejsze znaczenie w opinii respondentów miały łatwość dostania się do szkoły, jej status, odległość od domu oraz tradycje zawodowe w rodzinie. Uzdolnienia ucznia za czynnik decydujący o wyborze szkoły uznało dwie trzecie kadry kierowniczej i inteligencji, osób z dużego miasta, z wykształceniem wyższym, uczniów albo studentów oraz deklarujących najwyższe dochody. Pewność co do zatrudnienia absolwentów podkreślali – przy wyborze szkoły – szczególnie ankietowani z miast średniej wielkości, mający średnie wykształcenie albo zasadnicze zawodowe, robotnicy oraz bezrobotni. Koszt nauki najważniejszy był dla mieszkańców małych miast, osób biednych i posiadających podstawowe wykształcenie. Kontynuowanie tradycji zawodowych w rodzinie wymieniali przede wszystkim starsi respondenci, z wykształceniem podstawowym, emeryci, renciści, bezrobotni, a rzadziej uczniowie, studenci, młodzi ludzie i inteligenci. 45% badanych zadeklarowało, że w ich otoczeniu ludzie nie rezygnują z nauki po ukończeniu szkoły podstawowej. 37% respondentów zetknęło się z tym zjawiskiem w nielicznych rodzinach, 12% w dość dużej liczbie rodzin, 5% w bardzo wielu rodzinach. Zdaniem 34% ankietowanych głównym powodem porzucenia dalszej nauki przez absolwentów szkół podstawowych był brak pieniędzy, w opinii 29% niechęć do nauki, 17% niedocenianie wykształcenia, 8% brak zdolności, 5% brak szkoły w miejscu zamieszkania. W opinii 20% respondentów trudno jest dostać się na bezpłatne studia na wyższej uczelni, a zdaniem 40% raczej trudno. 90% respondentów uważało, że nauka w szkoła podstawowych powinna być bezpłatna. Tę samą opinię w odniesieniu do szkół zasadniczych zawodowych wyraziło 70% badanych, w odniesieniu do szkół średnich – 80%, a do szkół wyższych – 39%. 49% ankietowanych twierdziło, że studia na wyższej uczelni powinny być częściowo odpłatne. Na częściową odpłatność nauki w szkole średniej zdecydowałoby się 35% badanych. Bezpłatną naukę postulowały częściej kobiety niż mężczyźni, osoby z niższym wykształceniem i mieszkańcy wsi. Badani z wyższym wykształceniem i mieszkańcy dużych miast aprobowali częściową odpłatność nauki, zwłaszcza jeśli chodzi o studia na wyższej uczelni. Na opłacanie nauki w szkołach ponadpodstawowych i wyższych znacznie częściej godzili się respondenci w wieku do 24 lat, prywatni przedsiębiorcy, przedstawiciele inteligencji i osoby deklarujące wyższe dochody.

Deskryptory TESE: ograniczony dostęp, dostępność oświaty, szczebel lokalny, obszar miejski, obszar wiejski
TESE descriptors: restricted access, access to education, local level, urban area, rural area
Publikacje:
  • Gulczyńska, H. i Jastrząb-Mrozicka, M. (oprac.). (1994). Dostępność szkół w Polsce : Komunikat z badań. Pobrane z http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/1994/K_158_94.PDF
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"