Abstrakt: |
Badanie miało na celu diagnozę kultury organizacyjnej Szkoły Podstawowej nr 18 w Pszczynie jako elementu analizy jej efektywności. Przyjęto, że na kulturę organizacyjną szkoły składają się więzi międzyludzkie, styl kierowania, tradycja, stosunki ze środowiskiem lokalnym oraz wartości akceptowane przez szkolną społeczność. Pierwszą diagnozę kultury szkoły przeprowadzono w 1997 roku, drugą po dwóch latach. W obu przypadkach wykorzystano kwestionariusz zawarty w: Elsner D., Ekiert-Grabowska D., Kożusznik B.: Jak doskonalić pracę dyrektora szkoły? (tom III). Zdaniem większości nauczycieli kultura organizacyjna szkoły zaliczała się do kultury realizacji zadań (1997 – 39%, 1999 – 34%). 70% badanych za najważniejsze uważało współzawodnictwo pozwalające dążyć do doskonałości. 50% sądziło, że praca wykonywana była z powodu satysfakcji oraz osobistego zaangażowania w realizację zadań i osiąganie celów. 41% twierdziło, że od nauczycieli wymaga się współpracy, pełnego wykorzystania zdolności i umiejętności realizacji wspólnych celów oraz że podstawą podziału zadań były wymagania określane przez rodzaj wykonywanej pracy. 38% zadeklarowało, że zespół nauczycielski współpracuje w celu osiągnięcia lepszych wyników. |