BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Efektywność wykształcenia w opinii społecznej
Projekt badawczy:
  • Aktualne problemy i wydarzenia
pokaż badania
Typ badania: cykliczne
Instytucja:
Data: 2 września 1994 – 5 września 1994
Badacz:
Abstrakt:

Celem badania było poznanie opinii dorosłych Polaków na temat efektywności wykształcenia. W badaniu uczestniczyło 1219 dorosłych osób. Respondentów pytano, czy wykorzystują oni swoje wykształcenie i kwalifikacje. Zgodnie ze zgromadzonnym materiałem wykazano, że w pracy zawodowej: 32% w pełni wykorzystywało, 27% częściowo, a 22% w ogóle nie; natomiast w działalności pozazawodowej: 10% w pełni, 29% częściowo, 39% w ogóle nie. Wykazano, że w największym stopniu swoje kwalifikacje zawodowe wykorzystują w pracy osoby z wykształceniem wyższym (94%). W grupie badanych z wykształceniem podstawowym z kolei dominowało poczucie niewykorzystania kwalifikacji w pracy (35% wskazań). Stwierdzono także, że mężczyźni częściej mają okazję wykorzystywać swoje wykształcenie w pracy, także mieszkańcy miast (zwłaszcza dużych). Absolwenci kierunków medycznych niemal jednomyślnie czuli, że ich praca jest zgodna z wykształceniem. Zgodność pracy z wykształceniem najrzadziej deklarowali respondenci po szkołach rolniczych i rzemieślniczych (gastronomicznych, krawieckich, tapicerskich itp.). Stwierdzono zależność między poczuciem wykorzystania kwalifikacji w pracy zawodowej a wykorzystywaniem ich w działalności pozazawodowej. Ponad 50% badanych nie odczuwało braku kwalifikacji w pracy zawodowej, działalności pozazawodowej, przy załatwianiu różnych urzędowych spraw oraz w rozumieniu tego, co się dzieje wokół. Okazało się, że rzadziej brak wykształcenia odczuwali respondenci: z miast, przedstawiciele inteligencji, pracownicy umysłowi i prywatni przedsiębiorcy, osoby z wyższym wykształceniem i lepiej oceniający własną sytuację materialną. Zauważono korelację pomiędzy poczuciem braku kwalifikacji w działalności pozazawodowej i zawodowej – jeśli respondent odczuwał, że ma niskie kwalifikacje dla wykonywania pracy, tym większe było prawdopodobieństwo, że odczuwa podobny brak w odniesieniu do działalności pozazawodowej. 21% respondentów deklarowało, że całkowicie zrealizowali aspiracje zawodowe, jeśli chodzi o poziom wykształcenia (częściowo 33%, nie 36%). Jeśli chodzi o kierunek specjalizacji zawodowej, swoje aspiracje zrealizowało 26% badanych, częściowo: 26%, a nie zrealizowało ich 39% osób. Zdaniem badanych wykształcenie w największym stopniu wpływało na życie zawodowe (średnia wartość 4.1 według skali), w dalszej kolejności na: radzenie sobie w życiu codziennym (3.7), uznanie wśród ludzi (3.6), dorobek materialny (3.5), życie kulturalne (3.4), udział w życiu społecznym i politycznym (3.0) oraz na życie rodzinne (2.9).

Deskryptory TESE: praca, samoocena, absolwent, absolwent szkoły wyższej, dyplom ukończenia studiów wyższych, miejsce pracy, jakość kształcenia, jakość nauczania
TESE descriptors: labour, self-evaluation, school leaver, graduate, higher education diploma, place of work, quality of education, teaching quality
Publikacje:
  • CBOS. (1994). Efektywność wykształcenia w opinii społecznej. Pobrane z http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/1994/K_167_94.PDF
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"