Abstrakt: |
Celem badania było określenie wpływu ćwiczeń i doświadczeń na efektywność kształcenia uczniów gimnazjum podczas realizacji tematyki prozdrowotnej. Próbę badawczą stanowiła grupa 181 uczniów z województw świętokrzyskiego i lubelskiego. Tematyka zajęć na podstawie, których przeprowadzono badanie, obejmowała zagadnienia takie jak: skóra, odżywianie, udzielanie pierwszej pomocy, prawidłowy wypoczynek, przyczyny powstawania nałogów oraz ich skutki dla organizmu. W toku badania posłużono się scenariuszami zajęć z wykorzystaniem różnorodnych ćwiczeń realizowanych w klasach eksperymentalnych; scenariusze w klasach kontrolnych nie uległy zmianom. Do analizy wyników zastosowano pomiar dydaktyczny, w którym narzędziem badawczym był 34-zadaniowy test osiągnięć. Analiza zebranego materiału potwierdziła hipotezę o pozytywnym wpływie zastosowania ćwiczeń i doświadczeń przy realizacji tematyki prozdrowotnej na efektywność zdobytej przez uczniów wiedzy. Wykazano, że różnica ocen wahała się głównie w przedziale 0,2-0,35. Przewaga uczniów klas eksperymentalnych opierała się również na liczbie ocen celujących, bardzo dobrych oraz dobrych otrzymanych z testu sprawdzającego (w porównaniu z wynikami uczniów z klas kontrolnych). |