Tytuł badania: |
Efektywność zintegrowanego kształcenia matematycznego wspomaganego komputerem |
Instytucja: |
|
Data: |
[2006] |
Badacz: |
Beata Kozieł |
Abstrakt: |
W badaniu próbowano stwierdzić, w jaki sposób kształcenie zintegrowane, wspomagane komputerem, pomaga w opanowaniu i utrwaleniu znajomości liczb naturalnych w zakresie od 0 do 100; stosowaniu poznanych wiadomości w sytuacjach problemowych; nabywaniu i utrwalaniu umiejętności porządkowania, porównywania i porównywania sum liczb naturalnych w zakresie od 0 do 100; opanowaniu i rozumieniu systemu dziesiątkowego. Posłużono się metodą eksperymentu pedagogicznego, uzupełnioną sondażem diagnostycznym wśród dyrektorów szkół podstawowych i nauczycieli zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej, testami umiejętności dla grupy eksperymentalnej i kontrolnej, obserwacją uczniów w trakcie nauki i analizą dokumentów oraz metodą dialogową. W badaniu wzięło udział łącznie 72 uczniów, podzielonych na grupę eksperymentalną i kontrolną. W grupie eksperymentalnej zajęcia odbywały się w pracowni komputerowej z zastosowaniem trzech wybranych programów multimedialnych (TIK). Na podstawie wyników badania potwierdzono wstępną hipotezę, zgodnie z którą dzięki wspomaganiu komputerowemu uczniowie mieli osiągnąć wysoki poziom wiadomości i umiejętności arytmetycznych. Komputerowe wspomaganie miało podobny wpływ jak tradycyjne nauczanie na kształtowanie umiejętności porównywania liczb w zakresie od 0 do 100. |
Deskryptory TESE: |
komputer, technologia informacyjno-komunikacyjna, Internet, sprzęt komputerowy, korzystanie z Internetu, nauczanie, postępy w nauce, efekt uczenia się, matematyka, wiedza, kompetencje |
TESE descriptors: |
computer, ICT, Internet, hardware, Internet usage, teaching, study progress, learning outcome, mathematics, knowledge, competence |
Publikacje: |
- Kozieł, B. (2007). Efektywność zintegrowanego kształcenia matematycznego wspomaganego komputerem. W: H. Siwek (red.), Efektywność kształcenia zintegrowanego. Implikacje dla teorii i praktyki (s. 205-211). Katowice: Wydział Nauk Społeczno-Pedagogicznych.
|