BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Effects of mobility on the skills and employability of students and the internationalisation of higher education institutions
Typ badania: międzynarodowe
Instytucja:
Data: 2013 – 2014
Badacz: Sonja Berghoff, Lukas Bischof, Uwe Brandenburg, Noelia Cantero, Lucia Castro Souto, Koen Delaere, Joanna Gajowniczek, Anna Gehlke, Cort-Denis Hachmeister, Zan Ilieski, Stefan Jahnke, Hannah Leichsenring, Dana Petrova, Jean-Pierre Roose, Obdulia Taboadela, Mihaela Lenuta Vancea, Brikena Xhomaqi
Abstrakt:

Celem badania było monitorowanie efektów unijnego programu wymiany studentów Erasmus. W badaniu uczestniczyło około 80 tys. respondentów: studenci, absolwenci i przedsiębiorcy (5 tys. pracowników, 1 tys. instytucji szkolnictwa wyższego, 650 pracodawców). Badanie miało charakter zarówno ilościowy, jak i jakościowy. Badanie ilościowe przeprowadzono metodą sondażu internetowego wśród respondentów z 34 krajów (głównie państwa członkowskie UE oraz m.in. Islandia, Liechtenstein, Norwegia, Szwajcaria, Turcja). Część jakościową badania przeprowadzono w krajach: Bułgarii, Republice Czeskiej, Finlandii, Niemczech, na Litwie, w Portugalii, Hiszpanii. W części jakościowej zrealizowano wizyty terenowe, wywiady, grupy dyskusyjne i warsztaty instytucjonalne. Badanie pokazało, że ponad 85% studentów Erasmusa odbywało staż lub studiowało a granicą (zmniejszył się tu o połowę wskaźnik ryzyka długotrwałego bezrobocia). Badanie potwierdziło, że pięć lat po uzyskaniu dyplomu studiów wyższych stopa bezrobocia wśród studentów programu Erasmus była o 23% niższa. Z badania wynika także, że 92% potencjalnych pracodawców poszukuje pracowników z takimi cechami, które można wykształcić podczas uczestnictwa we wspomnianym programie. Są to: ciekawość, umiejętność rozwiązywania problemów, tolerancja, zaufanie. 64% pracodawców stwierdziło, że niezwykle istotnym czynnikiem decydującym w procesie rekrutacji jest międzynarodowe doświadczenie. Taki sam odsetek pracodawców powierzyłby większą odpowiedzialność pracownikowi z doświadczeniem zagranicznym. Badanie potwierdziło, że co 10. stażysta programu Erasmus otworzył własne przedsiębiorstwo. Średnio co trzeci stażysta otrzymał propozycję pracy w firmie, w której odbywał staż. Wyniki badania pokazały, że dzięki doświadczeniu międzynarodowemu, jakie zapewnia program Erasmus, zwiększają się możliwości zatrudnienia, a także perspektywy zawodowe (mobilność zawodowa).

Deskryptory TESE: student, szkolnictwo wyższe, zatrudnienie, Erasmus, badania edukacyjne
TESE descriptors: student, higher education, employment, Erasmus, educational research
Publikacje:
  • Komisja Europejska. (2014). Effects of mobility on the skills and employability of students and the internationalisation of higher education institutions. Pobrane z http://europa.eu/rapid/press-release_IP-14-1025_pl.htm
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"