Abstrakt: |
Celem badania było monitorowanie efektów unijnego programu wymiany studentów Erasmus. W badaniu uczestniczyło około 80 tys. respondentów: studenci, absolwenci i przedsiębiorcy (5 tys. pracowników, 1 tys. instytucji szkolnictwa wyższego, 650 pracodawców). Badanie miało charakter zarówno ilościowy, jak i jakościowy. Badanie ilościowe przeprowadzono metodą sondażu internetowego wśród respondentów z 34 krajów (głównie państwa członkowskie UE oraz m.in. Islandia, Liechtenstein, Norwegia, Szwajcaria, Turcja). Część jakościową badania przeprowadzono w krajach: Bułgarii, Republice Czeskiej, Finlandii, Niemczech, na Litwie, w Portugalii, Hiszpanii. W części jakościowej zrealizowano wizyty terenowe, wywiady, grupy dyskusyjne i warsztaty instytucjonalne. Badanie pokazało, że ponad 85% studentów Erasmusa odbywało staż lub studiowało a granicą (zmniejszył się tu o połowę wskaźnik ryzyka długotrwałego bezrobocia). Badanie potwierdziło, że pięć lat po uzyskaniu dyplomu studiów wyższych stopa bezrobocia wśród studentów programu Erasmus była o 23% niższa. Z badania wynika także, że 92% potencjalnych pracodawców poszukuje pracowników z takimi cechami, które można wykształcić podczas uczestnictwa we wspomnianym programie. Są to: ciekawość, umiejętność rozwiązywania problemów, tolerancja, zaufanie. 64% pracodawców stwierdziło, że niezwykle istotnym czynnikiem decydującym w procesie rekrutacji jest międzynarodowe doświadczenie. Taki sam odsetek pracodawców powierzyłby większą odpowiedzialność pracownikowi z doświadczeniem zagranicznym. Badanie potwierdziło, że co 10. stażysta programu Erasmus otworzył własne przedsiębiorstwo. Średnio co trzeci stażysta otrzymał propozycję pracy w firmie, w której odbywał staż. Wyniki badania pokazały, że dzięki doświadczeniu międzynarodowemu, jakie zapewnia program Erasmus, zwiększają się możliwości zatrudnienia, a także perspektywy zawodowe (mobilność zawodowa). |