|
|
Tytuł badania: | Aspiracje i motywacje edukacyjne Polaków w latach 1993-2009 (2009) |
Projekt badawczy: |
|
Kolejne lata cyklu: | 1993 1996 2009 |
Typ badania: | cykliczne |
Instytucja: | |
Data: | kwiecień 2009 |
Badacz: | Bogna Wciórka |
Abstrakt: |
Celem badania było ukazanie, jak na przestrzeni szesnastu lat (1993-2009) zmieniło się podejście Polaków do wykształcenia oraz sposób kształtowania się ich aspiracji i motywacji edukacyjnych. Wyniki badań przedstawiają wyraźnie dokonujący się awans edukacyjny społeczeństwa (w 2007 r. liczba osób legitymujących się wykształceniem wyższym wynosiła 5,5 mln). Podstawowym czynnikiem motywującym do zdobywania wykształcenia są czynniki ekonomiczne, a zatem perspektywa wyższych zarobków (jako powód najsilniej motywujący), znalezienia bardziej interesującej pracy, osiągnięcia niezależności i samodzielności, możliwości dalszego doskonalenia się. Rosnącym aspiracjom edukacyjnym towarzyszy wzrost poczucia niedostatecznego poziomu wykształcenia. Komunikat opracowano na podstawie: Aktualne problemy i wydarzenia (227) – badanie przeprowadzone przez CBOS 2-8 kwietnia 2009 na reprezentatywnej próbie losowej dorosłych mieszkańców Polski (N=1094). Bilans czterech lat integracji z Unią Europejską. Oprac. B. Roguska. Warszawa kwiecień 2008. Bilans pięciu lat członkostwa Polski w Unii Europejskiej. Oprac. B. Roguska. Warszawa kwiecień 2009. Rocznik Demograficzny 2008. Warszawa 2008. Zmiany w wizerunku Polaka i Europejczyka po trzech latach członkostwa Polski w UE. Oprac. B. Roguska. Warszawa lipiec 2007. |
Deskryptory TESE: | rynek pracy, dostępność miejsc pracy, dostosowanie do potrzeb rynku pracy, możliwości zatrudnienia, start zawodowy absolwentów, szkolnictwo wyższe, tytuł zawodowy magistra, tytuł zawodowy licencjata |
TESE descriptors: | labour market, access to employment, employability, employment opportunities, transition from school to work, higher education, master’s degree, bachelor’s degree |
Publikacje: |
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.