BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Aspiracje edukacyjno-zawodowe w kontekście realiów rynku pracy
Instytucja:
Data: 2005
Badacz: Natalia Bednarczyk-Jama
Abstrakt:

Badania poprzeczne miały na celu uzyskanie odpowiedzi na dwa pytania: jak różnicują się aspiracje edukacyjno-zawodowe uczniów szkół zasadniczych (duże, średnie i małe miasto powiatowe), jaki wpływ na kształtowanie aspiracji edukacyjno-zawodowych uczniów szkół zasadniczych ma aktualna sytuacja na rynku pracy. Badaniami objęto celową próbę z trzech typów szkół ponadgimnazjalnych (zasadniczych szkół zawodowych, techników i liceów ogólnokształcących). Przebadano uczniów klas trzecich i ich nauczycieli. Terenem badawczym były duże miasto (Warszawa), miasto średniej wielkości (Radom) i małe miasto – siedziba powiatu rolniczego. W badaniach posłużono się metodą sondażu diagnostycznego, monografii naukowej oraz metodą indywidualnego przypadku. Wśród technik zastosowano ankietowanie, wywiad i analizę dokumentacji. Wszystkie wyniki badań opracowano za pomocą analizy statystycznej (przy wykorzystaniu programu komputerowego SPSS i Statystyka). Wyniki badań, dotyczące w tym doniesieniu tylko zasadniczych szkół zawodowych, pokazują procentowe zestawienie wpływu środowiska na aspiracje edukacyjne i wybór zawodu (istotną rolę spełniają własne doświadczenie, rodzina, koledzy, rynek pracy, media, procesy integracji europejskiej) oraz wpływ wybranych przedmiotów na aspiracje edukacyjne i zawodowe (ważne są przedmioty prozawodowe i ogólnokształcące). Im większa miejscowość zamieszkania ucznia, tym zwiększa się poziom aspiracji do kontynuacji kształcenia w technikach (od 50% do 89,1%). Biorąc pod uwagę aspiracje zawodowe, badani wskazywali najczęściej branżę usługową. Badani uczniowie oczekują, że przyszła praca zapewni im godziwe zarobki, da szansę na rozwój zawodowy oraz zagwarantuje dobrą atmosferę.

Deskryptory TESE: absolwent, kształcenie i szkolenie zawodowe, zatrudnienie, rynek pracy, praca, postawa, wybór kierunku kształcenia zawodowego, wybór szkoły
TESE descriptors: school leaver, vocational education and training, employment, labour market, labour, attitude, choice of training, choice of school
Publikacje:
  • Bednarczyk-Jama, N. (2006). Aspiracje edukacyjno-zawodowe w kontekście realiów rynku pracy. Edukacja Ustawiczna Dorosłych, 1, 58-63.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"