BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Aspiracje edukacyjno-zawodowe uczniów szkół ponadgimnazjalnych
Instytucja:
Data: 2004 – 2007
Badacz: Natalia Bednarczyk-Jama
Abstrakt:

W badaniu posłużono się metodą sondażu diagnostycznego. Objęto nim 443 uczniów, 36 nauczycieli (wychowawcy badanych klas, pedagogowie, dyrektorzy). Przeprowadzono ponadto 59 wywiadów z uczniami, przeanalizowano dokumentację pedagogiczną 18 klas i wyników egzaminów zewnętrznych szkół. W próbie 443 uczniów było 107 kobiet (głównie uczennice liceów ogólnokształcących) i 336 mężczyzn (głównie uczniowie zasadniczych szkół zawodowych). Ankieta wykorzystana w badaniu zawierała pytania dotyczące: danych ucznia i jego rodziców (wykształcenie, praca, zawód), uwarunkowań środowiskowych, pracy, wybranego zawodu, szans na zatrudnienie, wyboru szkoły ponadgimnazjalnej, dalszej drogi edukacyjnej, programów i treści nauczania, zajęć pozalekcyjnych oraz osiągnięć szkolnych. 88,25% uczniów uważało, że wykształcenie daje możliwość zdobycia pracy, w opinii ponad 80% wpływa na wysokość zarobków, a zdaniem 72,50% daje prestiż społeczny. Ponad połowa respondentów twierdziła, że wykształcenie wpływa na umiejętność radzenia sobie w życiu. Ponad 80% uczniów uważało, że wykształcenie wiąże się z osobistą satysfakcją i możliwością osiągnięcia awansu zawodowego. Wyniki badania ujawniły wzrost aspiracji zawodowo-edukacyjnych młodzieży uczącej się we wszystkich typach badanych szkół. Najniższy poziom aspiracji charakteryzował uczniów zasadniczych szkół zawodowych. Najwyższe aspiracje mieli uczniowie z metropolii, a najniższe – uczniowie z małych miast. Uczniowie z mniejszych miejscowości – ze względu na mniej zróżnicowaną ofertę szkół – odczuwali słabszą zgodność wyboru szkoły z ich aspiracjami edukacyjnymi (zwłaszcza w przypadku uczniów szkół zawodowych). Okazało się ponadto, że w opiniach uczniów doradztwo zawodowe nie spełnia swojej funkcji, podobnie nisko oceniano wsparcie poradni psychologiczno-pedagogicznych. Niski poziom aspiracji zawodowych uczniów (zwłaszcza szkół zawodowych) korelował z niskimi ocenami szkolnymi i słabymi wynikami egzaminów zewnętrznych. Blisko co trzeci uczeń planował – po zakończeniu edukacji – pracę za granicą.

Deskryptory TESE: efekt uczenia się, niedostateczne osiągnięcia w nauce, wybór kierunku kształcenia zawodowego, wybór szkoły, treści kształcenia, rodzice, rodzina niepełna, oferta edukacyjna, ograniczony dostęp, doradztwo edukacyjne, doradca
TESE descriptors: learning outcome, re-assessment, choice of training, choice of school, content of learning, parents, one-parent family, educational provision, restricted access, educational guidance, guidance officer
Publikacje:
  • Bednarczyk-Jama, N. (2008). Aspiracje edukacyjno-zawodowe uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"