|
|
Tytuł badania: | Aspiracje zawodowe Polaków (2009) |
Projekt badawczy: |
|
Kolejne lata cyklu: | 1993 1996 2009 |
Typ badania: | cykliczne |
Instytucja: | |
Data: | 2 kwietnia 2009 – 8 kwietnia 2009 |
Badacz: | Bogna Wciórka |
Abstrakt: |
Celem badania było ukazanie, jak zmieniły się aspiracje edukacyjne Polaków od 1993 roku i jak wyglądają one w roku 2009, oraz przedstawienie aktualnych (tzn. z roku 2009) aspiracji zawodowych społeczeństwa polskiego. Badanie przeprowadzono na liczącej 1094 osoby reprezentatywnej próbie losowej dorosłych mieszkańców Polski. Wyniki badań pokazują, że znaczna większość badanych chciałaby dla swoich dzieci wyższego wykształcenia, co świadczy o wzroście (w porównaniu z rokiem 1993) aspiracji edukacyjnych społeczeństwa przy jednoczesnym (zbliżonym do stanu badań odnotowanego w 1993) obrazie aspiracji zawodowych (ciągła popularność zawodów medycznych, związanych z wykształceniem technicznym lub prawniczym). Na podstawie wyników badania stwierdzono, że respondenci preferowali dla swoich córek przede wszystkim zawody związane z medycyną (27% wskazań), a w dalszej kolejności związane z wykształceniem humanistycznym społeczno-politycznym i pedagogicznym (11%). 7% badanych widziało swoje córki w zawodzie nauczycielek. Z kolei dla synów badani wybraliby zawody wymagające wykształcenia technicznego albo studiów na politechnice (21% wskazań). Na drugim miejscu znalazły się zawody medyczne (13%), na trzecim prawnicze (10%), a na czwarty związane z informatyką (9%).
|
Deskryptory TESE: | rynek pracy, dostępność miejsc pracy, dostęp do Internetu, możliwości zatrudnienia, start zawodowy absolwentów, szkolnictwo wyższe, tytuł zawodowy magistra, tytuł zawodowy licencjata |
TESE descriptors: | labour market, access to employment, Internet access, employment opportunities, transition from school to work, higher education, master’s degree, bachelor’s degree |
Publikacje: |
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.