BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Prestiż zawodów (2013)
Projekt badawczy:
  • Aktualne problemy i wydarzenia
pokaż badania
Kolejne lata cyklu: 2008 2013
Typ badania: cykliczne
Instytucja:
Data: 1 sierpnia 2013 – 12 sierpnia 2013
Badacz: Agnieszka Cybulska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono wśród 904 dorosłych mieszkańców Polski. Do zebrania materiału wykorzystano metodą wywiadów bezpośrednich wspomaganych komputerowo. Przedmiotem badania była społeczna hierarchia prestiżu zawodów. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że wśród Polaków największym prestiżem cieszy się zawód strażaka (87% wskazań). W dalszej kolejności wymieniano profesora uniwersytetu (82%), robotnika wykwalifikowanego (np. murarza, tokarza, 81%) oraz górnika (80%). Wysokie miejsca w hierarchii zajęły zawody cechujące się dużą użytecznością społeczną. Blisko co trzecia badana osoba wskazywała zawody pielęgniarki (78%), nauczyciela (74%) oraz lekarza (71%). 69% respondentów wskazało na zawód rolnika jako cieszący się dużym prestiżem społecznym. 23% ankietowanych stwierdziło, że prestiż zawodu nauczyciela jest średni.

Deskryptory TESE: zawód nauczyciela, nauczyciel, społeczeństwo, kwalifikacje zawodowe, jakość nauczania
TESE descriptors: teaching profession, teacher, society, vocational qualification, teaching quality
Publikacje:
  • Cybulska, A. (oprac.). (2013). Prestiż zawodów. Pobrane z http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2013/K_164_13.PDF
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"