BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wydatki rodziców na edukację uczniów w roku szkolnym 2005/2006 (2005)
Projekt badawczy:
  • Aktualne problemy i wydarzenia
pokaż badania
Kolejne lata cyklu: 1996 1997 1998 1999 2000 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014
Typ badania: cykliczne
Instytucja:
Data: 13 października 2005 – 16 października 2005
Badacz: Bogna Wciórka
Abstrakt:

Celem badania było określenie, jakiego rodzaju wydatki i w jakiej wysokości ponieśli rodzice w związku z rozpoczęciem edukacji przez ich dzieci w roku szkolnym 2005/2006 oraz sprawdzenie, jak ich struktura i wielkość zmieniły się w porównaniu z wydatkami z lat ubiegłych. W raporcie przeanalizowano: skalę wydatków w latach 1997-2005: średnia kwota wydatków rodziców na edukację dzieci w roku 2005 wyniosła 755 zł, co oznacza czteroprocentowy wzrost w porównaniu z 2004 r. i jednocześnie najwyższy poziom wydatków od dziewięciu lat, przy czym wysokość kwoty przeznaczonej na jedno dziecko zależy od liczby dzieci w rodzinie (im więcej dzieci, tym nakłady finansowe przeznaczone na jedno dziecko są mniejsze); strukturę wydatków szkolnych: rodzice przeznaczyli pieniądze głównie na zakup podręczników (48% ogólnych wydatków), ubrań (31%) i przyborów szkolnych (21%); dodatkowe płatne zajęcia dla dzieci: rok 2005 (w porównaniu z latami 2003 i 2004) przyniósł obniżenie wydatków na dodatkowe zajęcia pozaszkolne – prawie 2/3 ankietowanych nie zamierza finansować dodatkowych zajęć dla swoich dzieci. Jedynie 30% deklaruje chęć opłacania takich zajęć. Najczęstszymi formami kursów pozaszkolnych były: nauka języków obcych, zajęcia sportowe i, rzadziej, kursy przygotowawcze, zajęcia artystyczne, kursy komputerowe i informatyczne; społeczne zróżnicowanie szans uczniów na uczestnictwo w płatnych zajęciach: udział uczniów w dodatkowych, odpłatnych kursach przede wszystkim zależał od rodzinnej sytuacji społecznej i materialnej, liczby dzieci w rodzinie oraz miejsca jej zamieszkania. Najlepsze warunki rozwoju na szkoleniach dodatkowych zapewniali uczniom rodzice posiadający wykształcenie co najmniej średnie, zamieszkujący w dużych miastach i osiągający zadowalające dochody. Wyniki badań pozwalają stwierdzić, że koszty związane z edukacją dzieci w Polsce są wyższe z roku na rok. Wzrosły również nakłady na dodatkowe zajęcia pozalekcyjne, przy czym należy zaznaczyć, że jedynie 1/3 rodziców finansuje swoim dzieciom różnego rodzaju aktywności dodatkowe, co jest związane z sytuacją materialno-społeczną rodziny i miejscem jej zamieszkania. Komunikat został opracowany na podstawie następujących badań: Aktualne problemy i wydarzenia (185), przeprowadzonego przez CBOS 13-16 października 2005 r. na reprezentatywnej próbie losowej dorosłych mieszkańców Polski (N = 1003); Bezrobotni o swojej sytuacji życiowej. Komunikat z badań. Oprac. B. Wciórka. Warszawa 2005 oraz Wakacyjny wypoczynek i praca zarobkowa uczniów. Komunikat z badań. Oprac. B. Wciórka. Warszawa 2005.

Deskryptory TESE: edukacja pozaszkolna, zajęcia pozaszkolne, koszty utrzymania, bezrobocie, wydatki na oświatę
TESE descriptors: out-of-school education, out-of-school-hours provision, cost of living, unemployment, educational expenditure
Publikacje:
  • Wciórka, B. (oprac.). (2005). Wydatki rodziców na edukację uczniów w roku szkolnym 2005/2006. Komunikat z badań. Pobrane z http://www.oke.krakow.pl/inf/filedata/files/62.E.Tyralska-Wojtycza_wyniki%20egzaminu%20gimnazjalnego.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"