Abstrakt: |
Celem badania było określenie postaw Polaków wobec starej i nowej matury. W badaniu uczestniczyło 968 osób. Próba miała charakter losowo-adresowy. Zdaniem 56% respondentów decyzja o przesunięciu terminu wprowadzenia nowej matury była słuszna. 17% jednak uważało, że nie należy przesuwać terminu wprowadzenia nowej matury na 2005 rok (w tym 7%: zdecydowanie niesłuszna decyzja). Okazało się, że rodzice dzieci uczęszczających do gimnazjum nieco częściej od pozostałych uważali, że decyzja o przesunięciu terminu była słuszna. Co więcej, o słuszności tej decyzji byli przekonani przede wszystkim najmłodsi ankietowani (78% osób w wieku od 18 do 24 lat), uczniowie i studenci (74%). 55% badanych twierdziło, że słuszne jest udzielenie tegorocznym maturzystom możliwości wyboru nowej albo starej matury; zdecydowanie niesłuszna decyzja: 9%, raczej niesłuszna: 14%. Okazało się, że negatywną opinię na temat możliwości wyboru między starą i nową maturą wyrażali nieco częściej ankietowani o prawicowych poglądach. 43% respondentów było zdania, że najkorzystniejsze dla młodzieży jest ocenianie matur przez niezależnych ekspertów spoza szkoły. W opinii 39% badanych lepiej byłoby, gdyby za ocenianie egzaminów odpowiedzialni byli nauczyciele ze szkoły, do której uczęszczała młodzież. 18% nie miało zdania na ten temat. 31% ankietowanych wyraziło opinię, że wszyscy maturzyści powinni zdawać egzamin z matematyki; 59% jednak zostawiłoby decyzję o zdawaniu matury z tego przedmiotu samym uczniom. 10% badanych nie miało zdania na ten temat. Stwierdzono, że bardziej skłonni do objęcia maturą z matematyki tylko zainteresowanych uczniów byli respondenci ze średnim i wyższym wykształceniem. |