BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Stara czy nowa matura?
Projekt badawczy:
  • Aktualne problemy i wydarzenia
pokaż badania
Typ badania: cykliczne
Instytucja:
Data: 9 listopada 2001 – 12 listopada 2001
Badacz: Włodzimierz Derczyński
Abstrakt:

Celem badania było określenie postaw Polaków wobec starej i nowej matury. W badaniu uczestniczyło 968 osób. Próba miała charakter losowo-adresowy. Zdaniem 56% respondentów decyzja o przesunięciu terminu wprowadzenia nowej matury była słuszna. 17% jednak uważało, że nie należy przesuwać terminu wprowadzenia nowej matury na 2005 rok (w tym 7%: zdecydowanie niesłuszna decyzja). Okazało się, że rodzice dzieci uczęszczających do gimnazjum nieco częściej od pozostałych uważali, że decyzja o przesunięciu terminu była słuszna. Co więcej, o słuszności tej decyzji byli przekonani przede wszystkim najmłodsi ankietowani (78% osób w wieku od 18 do 24 lat), uczniowie i studenci (74%). 55% badanych twierdziło, że słuszne jest udzielenie tegorocznym maturzystom możliwości wyboru nowej albo starej matury; zdecydowanie niesłuszna decyzja: 9%, raczej niesłuszna: 14%. Okazało się, że negatywną opinię na temat możliwości wyboru między starą i nową maturą wyrażali nieco częściej ankietowani o prawicowych poglądach. 43% respondentów było zdania, że najkorzystniejsze dla młodzieży jest ocenianie matur przez niezależnych ekspertów spoza szkoły. W opinii 39% badanych lepiej byłoby, gdyby za ocenianie egzaminów odpowiedzialni byli nauczyciele ze szkoły, do której uczęszczała młodzież. 18% nie miało zdania na ten temat. 31% ankietowanych wyraziło opinię, że wszyscy maturzyści powinni zdawać egzamin z matematyki; 59% jednak zostawiłoby decyzję o zdawaniu matury z tego przedmiotu samym uczniom. 10% badanych nie miało zdania na ten temat. Stwierdzono, że bardziej skłonni do objęcia maturą z matematyki tylko zainteresowanych uczniów byli respondenci ze średnim i wyższym wykształceniem.

Deskryptory TESE: egzamin, egzamin końcowy, egzamin pisemny, reforma szkolnictwa, polityka edukacyjna, administracja edukacyjna
TESE descriptors: examination, final examination, written examination, educational reform, education policy, educational administration
Publikacje:
  • Derczyński, W. (oprac.). (2001). Stara czy nowa matura? Komunikat z badań Pobrane z http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2001/K_160_01.PDF
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"