BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Stare i nowe nierówności edukacyjne wśród młodzieży wiejskiej
Projekt badawczy:
  • Analiza społecznych konsekwencji przemian edukacyjnych w Polsce
Instytucja:
Data: 2009
Badacz: Piotr Długosz, Marian Niezgoda
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu weryfikacji następujących hipotez: 1) Osiągnięcia szkolne nadal są skorelowane ze statusem rodziny pochodzenia. Im wyższy status społeczny, wyższy poziom kapitału kulturowego i społecznego, tym wyższe osiągnięcia. 2) W miejsce jednych nierówności pojawiają się inne nierówności. Przy utrzymujących się wysokich aspiracjach edukacyjnych młodzieży dochodzi do segmentacji szkolnictwa ponadgimnazjalnego. 3) O szansach edukacyjnych młodzieży wiejskiej decyduje status rodziny pochodzenia i poziom kapitału kulturowego i społecznego, jakim dysponują rodzice. Im wyższy poziom zasobów edukacyjnych, tym lepsze osiągnięcia szkolne i wyższe aspiracje edukacyjne młodzieży. Próbę badawczą stanowili uczniowie trzeciej klasy gimnazjum ze szkół zlokalizowanych na południu Polski (dobór miał charakter losowo-warstwowy). Do zgromadzenia materiału zastosowano kwestionariusz ankiety; do analizy zakwalifikowano 830 ankiet. 39% badanych pochodziło z Podkarpacia, 31% – z Małopolski, a 29% – ze Śląska. Ponad połowa gimnazjalistów mieszkała w gospodarstwach rolnych. W wyniku przeprowadzonego badania potwierdzono występowanie „starych” nierówności edukacyjnych, wynikających z wpływu statusu na szkolne osiągnięcia. Wykazano, że wśród badanych, którym zależało na wyższym wykształceniu i którzy mieli wysokie oceny, 71% brało korepetycje, natomiast wśród uczniów, którzy również osiągali dobre wyniki, ale nie zależało im na wyższym wykształceniu – jedynie 25%. Ankietowani najczęściej planowali kontynuować naukę w liceum ogólnokształcącym (40%); jedna trzecia respondentów deklarowała chęć uczenia się w technikum, 6% rozważało kształcenie w liceum profilowanym, natomiast 14% wybrało szkołę zawodową (odsetek osób niezdecydowanych wynosił 9%). Uzyskane odpowiedzi wykazały, że wybór szkoły ponadgimnazjalnej był uwarunkowany osiągnięciami edukacyjnymi, poziomem kapitału społecznego, kulturowego, ekonomicznego, inwestycjami w edukację, związkiem z gospodarstwem rolnym, charakterem środowiska rodzinnego i płcią.

Autorskie słowa kluczowe: młodzież wiejska, analiza korelacyjna, nierówności edukacyjne, reforma edukacji
Author's Keywords: rural youth, educational inequalities, educational reform
Deskryptory TESE: efekt uczenia się, środowisko społeczno-kulturowe, rodzice, obszar wiejski, nierówność społeczna, młodzież, gimnazjum, reforma szkolnictwa
TESE descriptors: learning outcome, socio-cultural environment, parents, rural area, social inequality, youth, lower secondary, educational reform
Publikacje:
  • Długosz, P. (2012). Stare i nowe nierówności edukacyjne wśród młodzieży wiejskiej. Wieś i Rolnictwo, 1, 132-145.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"