|
|

Tytuł badania: | Wydatki rodziców na edukację dzieci w roku szkolnym 2014/2015 |
Projekt badawczy: |
|
Kolejne lata cyklu: | 1996 1997 1998 1999 2000 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 |
Typ badania: | cykliczne |
Instytucja: | |
Data: | 9 października 2014 – 15 października 2014 |
Badacz: | Barbara Badora |
Abstrakt: |
W badaniu uczestniczyło 919 osób – dobranych losowo jako reprezentatywna próba dorosłych mieszkańców Polski. 216 respondentów posiadało dzieci w wieku szkolnym, czyli uczęszczające do szkoły podstawowej, gimnazjum, szkoły średniej albo zawodowej. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano metodę wywiadów bezpośrednich, wspomaganych komputerowo. W rodzinach z jednym dzieckiem średnia kwota przeznaczona na potrzeby edukacyjne wyniosła 886 zł, a w rodzinach z co najmniej trójką dzieci – 2162 zł. W porównaniu z poprzednim rokiem szkolnym wzrosła liczba rodzin, w których wydatki edukacyjne przekroczyły 800 zł (o 6 punktów procentowych). Najbardziej kosztowny jest zakup podręczników szkolnych, na które rodzice przeznaczają przeciętnie 360 zł. Ponad połowa respondentów (52%) zamierzała sfinansować dodatkowe zajęcia edukacyjne albo ogólnorozwojowe dla swoich dzieci (po raz pierwszy w historii badania odsetek rodziców mających takie plany przekroczył 50%). Jedna trzeci rodziców planowała sfinansowanie dodatkowych zajęć z języków obcych; jednocześnie odsetek rodziców deklarujących takie plany był najwyższy od 1998 roku. 30% respondentów zadeklarowało, że opłacą dzieciom dodatkowe zajęcia sportowe, takie jak pływanie, grę w piłkę albo tenisa itp. 21% rodziców zamierzało opłacić dzieciom dodatkowe zajęcia artystyczne, a 19% – korepetycje i kursy przygotowawcze. |
Deskryptory TESE: | wydatki na oświatę, rodzice, przejście ze szkoły podstawowej do gimnazjum, przejście z gimnazjum do liceum/technikum, przejście z przedszkola do szkoły podstawowej, finansowanie edukacji |
TESE descriptors: | educational expenditure, parents, transition from primary to lower secondary education, transition from lower to upper secondary education, transition from pre-primary to primary education, financing of education |
Publikacje: |
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.