BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Opinie Polaków o wychowaniu i roli szkół w procesie wychowawczym
Projekt badawczy:
  • Aktualne problemy i wydarzenia
pokaż badania
Instytucja:
Data: 6 sierpnia 2009 – 12 sierpnia 2009
Badacz: Magdalena Smak-Wójcicka
Abstrakt:

Celem badania było ukazanie preferencji Polaków co do modelu wychowania w rodzinie oraz uchwycenie stopnia adaptacji polskich rodzin do zmian, które zaszły w kraju w ciągu ostatnich dwudziestu lat. Komunikat został opracowany na podstawie badania: Aktualne problemy i wydarzenia (231), przeprowadzonego 6-12 sierpnia 2009 na liczącej 1041 osób reprezentatywnej próbie losowej dorosłych Polaków. Rodzina nadal stanowi jedną z najważniejszych wartości dla Polaków i ma największy wpływ na sposób wychowania dzieci. Większość ankietowanych opowiada się za modelem wychowawczym, polegającym na wzajemnym porozumieniu rodziców i dzieci i jednocześnie przekazującym młodemu pokoleniu wartości moralne połączone z praktycznymi umiejętnościami radzenia sobie w życiu. Oprócz rodziny ważna rola w procesie przygotowania młodego człowieka do dorosłego życia przypada szkole. Oczekiwania wobec szkoły nie zmieniły się od 1998 roku i nadal oscylują wokół wymogu przekazywania wiedzy, ale i kształtowania cech osobowościowych i moralnych uczniów z przygotowaniem ich do dorosłego życia i zawodu włącznie. Większość respondentów za najważniejszy problem dzisiejszych rodziców uznała brak czasu (72% wskazań; w 1998 roku brak czasu został wymieniony w tym kontekście przez 65% ankietowanych). 67% respondentów uważało, że dzieci w Polsce są rozpieszczane; 9% natomiast było przeciwnego zdania. Połowa badanych twierdziła, że rodzice są zbyt opiekuńczy wobec swoich dzieci.

Deskryptory TESE: wychowanie w rodzinie, wychowanie dziecka, rozwój dziecka, rodzina, rodzice, relacja rodzice – dziecko, pedagogika czasu wolnego, opieka nad dzieckiem
TESE descriptors: family education, child rearing, child development, family, parents, parent-child relation, leisure education, childcare
Publikacje:
  • Smak-Wójcicka, M. (oprac.). (2009). Opinie Polaków o wychowaniu i roli szkół w procesie wychowawczy : Komunikat z badania. Pobrane z http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2009/K_121_09.PDF
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"