Abstrakt: |
Celem badania było ukazanie preferencji Polaków co do modelu wychowania w rodzinie oraz uchwycenie stopnia adaptacji polskich rodzin do zmian, które zaszły w kraju w ciągu ostatnich dwudziestu lat. Komunikat został opracowany na podstawie badania: Aktualne problemy i wydarzenia (231), przeprowadzonego 6-12 sierpnia 2009 na liczącej 1041 osób reprezentatywnej próbie losowej dorosłych Polaków. Rodzina nadal stanowi jedną z najważniejszych wartości dla Polaków i ma największy wpływ na sposób wychowania dzieci. Większość ankietowanych opowiada się za modelem wychowawczym, polegającym na wzajemnym porozumieniu rodziców i dzieci i jednocześnie przekazującym młodemu pokoleniu wartości moralne połączone z praktycznymi umiejętnościami radzenia sobie w życiu. Oprócz rodziny ważna rola w procesie przygotowania młodego człowieka do dorosłego życia przypada szkole. Oczekiwania wobec szkoły nie zmieniły się od 1998 roku i nadal oscylują wokół wymogu przekazywania wiedzy, ale i kształtowania cech osobowościowych i moralnych uczniów z przygotowaniem ich do dorosłego życia i zawodu włącznie. Większość respondentów za najważniejszy problem dzisiejszych rodziców uznała brak czasu (72% wskazań; w 1998 roku brak czasu został wymieniony w tym kontekście przez 65% ankietowanych). 67% respondentów uważało, że dzieci w Polsce są rozpieszczane; 9% natomiast było przeciwnego zdania. Połowa badanych twierdziła, że rodzice są zbyt opiekuńczy wobec swoich dzieci. |